OSKARSHAMN
”Partners är viktiga för O-Ringens totala ekonomi och därför är det nu glädjande att kunna informera om att avtal har slutits med ett antal partners. Arbetet med att knyta ytterligare partners till O-Ringen Smålandskusten 2024 pågår. O-Ringen ska vara ett arrangemang förknippat med starka varu-märken/partners. Arrangemanget ska vara känt för att dessa varumärken/partners aktiverar sig och inte enbart exponeras”, skriver O-Ringen i ett pressmeddelande.
”De lokala partners som så här långt har skrivit avtal med O-Ringen är följande:
- Hultsfreds kommun etappvärd etapp 1
- Mönsterås kommun, etappvärd etapp 2
- Sparbankerna, etappvärd etapp 4
- Söders Maskinservice AB, etappvärd Elitsprinten, ”Högtrycks-Sprinten med Söders”
- Skrotfrag AB. Se nedan om företagets treåriga åtagande
- Scania AB
- ICA Maxi Oskarshamn
- Barometern/Oskarshamns Tidningen, mediapartner
”Avtalet med Skrotfrag omfattar dels sponsorskap, dels ett flerårigt avtal åren 2024, 2025 och 2026 när det gäller avfallshanteringen under O-Ringen-tävlingarna de åren, vilket är mycket positivt. I samband med O-Ringen erbjuds en rad olika reklampaket där partners kan visa upp sitt företag och marknadsföra sig mot O-Ringens deltagare. Oskarshamns kommun har som värdkommun framträdande möjligheter att exponera och aktivera sig samt ett etappvärdskap för etapp 5”, skriver O-Ringen.
Projektledaren Anders Strömbäck säger:
– Vi är mycket tacksamma för att dessa partners engagerar sig i O-Ringen Smålandskusten 2024. Deras stöd är ovärderligt för att tävlingarna ska kunna genomföras på bästa sätt. Det är också av stor vikt för O-Ringen att ett flerårigt avtal om avfallshantering har kunnat tecknas med Skrotfrag, säger projektledaren Anders Strömbäck.
– Diskussionerna med dessa partners har förts i en mycket positiv anda. Företagen förstår O-Ringens unika betydelse för hela regionen både ur varumärkes- och profileringssynpunkt och som en stor injektion i regionens ekonomi. Nu fortsätter dialogen med ytterligare potentiella partners under resten av året, säger Ted Lindquist, som är marknadsansvarig.
Näringslivsarena
”Under O-Ringen Smålandskusten 2024 kommer det även att finnas en så kallad näringslivsarena där olika företag/partners kommer att ha möjlighet att synas gentemot deltagarna. Arenan är ett samarbete mellan de berörda kommunerna, Attraktiva Oskarshamn AB och O-Ringen-arrangören”, skriver O-Ringen.
”Försäljningsarbetet leds av O-Ringens försäljningschef Mats Adolfsson, som har tolv års erfarenhet av O-Ringen-tävlingar. På lokal nivå är det i första hand marknads- och säljansvarig i ledningsgruppen, Ted Lindquist, men även projektledare Anders Strömbäck som är involverade i sponsorfrågorna. Försäljningsarbetet har inletts ett par år innan arrangemanget ska genomföras.”
Målet: Cirka 25 000 besökare
”I samband med en O-Ringen-tävling mäts även den turistekonomiska omsättningen, som omfattar sådant som besökarna spenderar på logi, restaurang och café, nöjen och uteliv, shopping och souvenirer, lokala transporter, entréer och biljetter, livsmedel, bensin och parkering med mera. Vid de senaste tävlingarna i Uppsala 2022 kom det cirka 23 000 turister/besökare, varav huvuddelen var tävlande. Den totala turistekonomiska omsättningen uppgick till cirka 137 miljoner kronor. Målet för O-Ringen Smålandskusten 2024 är cirka 25 000 besökare och en turistekonomisk omsättning på cirka 140 miljoner”, skriver O-Ringen.
FAKTA / O-RINGEN
”O-Ringen är världens största orienteringsäventyr och ett av Sveriges största idrottsevenemang. Tävlingen arrangeras alltid vecka 30, i slutet av juli varje sommar. Orienteringsfestival är ett ord som på ett bra sätt beskriver O-Ringen. Varje år kommer det totalt mer än 20 000 deltagare och närmare 30 000 besökare från över 40 länder till evenemanget.”