OSKARSHAMNS KOMMUN
Nya skolskjutsregler införs i Oskarshamns kommun från och med den 1 augusti.
Bildningsnämndens politiker tog ett beslut om detta i onsdags.
Avståndsgränserna mellan bostad och uppsamlings- eller hållplats utökas.
Det innebär bland annat förändringar för elever som bor utmed riksväg 37/47, som i de befintliga skolskjutsreglerna beviljas skolskjuts per automatik.
”Detta generella undantag tas bort och enskilda bedömningar görs vid beviljande av skolskjuts”, skriver bildningsförvaltningen i beslutsunderlaget.
– Där har man fått skolskjuts automatiskt. Men nu säger vi att man får ansöka och så får man det prövat. Vi tar bara bort automatiken i det. Har man rätt till skolskjuts så vill vi att man ska säga att man vill ha den. Om någon har rätt till skolskjuts och vi skickar ett busskort till honom, så får vi fortfarande betala för det även om han inte åker med det en enda gång. Vet eleven om att han eller hon inte ska använda det, och inte vill ha ett kort, ja, då sparar vi pengar om han eller hon inte tar ut kortet. Men har man rätt till skolskjuts, så ska man få skolskjuts, om man vill ha det. Men vet man om att man inte ska använda den, så vill vi att man inte ska ta ut kortet. Sedan gäller det beslutet tills man ändrar sig. Har man rätt till skolskjuts och ändrar sig och säger att man vill ha sin skolskjuts, då löser vi det. Men vi vill försöka att inte dela ut kort som ingen tänker åka på, säger bildningsnämndens ordförande Anton Sejnehed (S) på en pressträff på torsdagen.
För skolskjutsberättigade elever i förskoleklass till årskurs 3 ökar avståndsgränsen från 1 till 2 kilometer.
För elever i årskurs 4–6 ökar det från 1 till 3 kilometer.
För årskurs 7–9, samt för anpassad gymnasieskola, ökar det från 2 till 3 kilometer.
Generella undantag finns med i beslutsunderlaget.
Elever i förskoleklass till årskurs 3, boende i Emsfors och Emmekalv, får samtliga skolskjuts till skolan i Påskallavik – även om inte avståndskravet uppfylls.
– Det är skillnad på skolskjuts och elevresor. Det är inte samma sak. Skolskjuts finns för grundskolans elever – och elevresor finns för gymnasieungdomarna. Det har också kommit en vägledande dom, från högsta förvaltningsdomstolen, som har resulterat i den här översynen, förtydligar Anton Sejnehed.
”I befintliga skolskjutsregler är det enbart elever från förskoleklass till årskurs 2 som beviljas detta”, skriver bildningsförvaltningen i ändringsunderlaget.
”Elever i förskoleklass till årskurs 3, boende i kvarteren Granliden och Tallbacken i Södertorn som har anvisats till Kristinebergskolan, får samtliga skolskjuts även om inte avståndskravet uppfylls. I befintliga skolskjutsregler finns inte något sådant generellt undantag beskrivet. Däremot har det varit en generell bedömning som ej har varit nedskriven att elever i förskoleklass till årskurs 6, boende i Åsa och Södertorn, har haft en trafikfarlig skolväg och därmed beviljats skolskjuts. I beslut om bedömning av trafiksäker skolväg mellan Södertorn och Kristinebergskolan gjordes bedömningen att skolvägen ej var trafikfarlig”, skriver bildningsförvaltningen.
”Elever i årskurs 4 till 6, boende i Stångehamn, får samtliga skolskjuts till Kristinebergskolan även om inte avståndskravet uppfylls. Detta undantag har i praktiken gällt tidigare men inte tydliggjorts som ett generellt undantag.”
”Benämningen grundsärskola och gymnasiesärskola tas bort och ersätts med anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola.”
Ska ansöka om vinterskolskjuts
”Förutsättningarna för vinterskolskjuts ändras. Förslaget är att samtliga som önskar vinterskolskjuts, antingen till befintlig hållplats eller till skolan, ska ansöka om detta senast den 30 september. Beviljas eleven vinterskolskjuts så erbjuds det från och med vecka 45 till och med vecka 7. För närvarande beviljas vinterskolskjuts per automatik för elever i områden som har ansetts ej ha en trafiksäker skolväg under vintern. I befintliga skolskjutsregler innebär det också att vinterskolskjuts pågår från vecka 45 till den sista fredagen i mars (vilket är vecka 13)”, skriver förvaltningen i beslutsunderlaget.
”Förslaget till nya regler innebär till största del inga försämrade villkor jämfört med befintliga skolskjutsregler. En förändring som kan upplevas som en försämring är att avståndsgränserna mellan bostad och uppsamling- eller hållplats ökar för skolskjutsberättigade elever. För de flesta skolskjutseleverna kommer det inte bli någon reell förändring, då vi redan i dag hämtar och lämnar elever på trafiksäkra platser längs våra skolskjutsrutter. De föreslagna ökade avståndsgränserna harmonierar med de avståndskrav som vi ställer på samtliga elever mellan bostad och anvisad skola, samt de avståndsgränser som majoriteten av kommunerna i Kalmar län har”, skriver förvaltningen, som även konstaterar att en annan förändring som kan upplevas som en försämring, är att perioden som kan bli aktuell för vinterskolskjuts minskas med drygt en månad.”
”Bedömningen är dock att behovet av vinterskolskjuts i Oskarshamns kommun främst beror på mörker och dåligt upplysta vägar. Då solen går upp tidigare i mars än i oktober görs bedömningen att det är en rimlig förändring”, skriver förvaltningen.
“Vid vissa extrema förhållanden såsom oframkomligt väglag, naturkatastrof eller andra
extraordinära omständigheter kan kommunen inte garantera att skolskjutsen kan utföras i
enlighet med vad som beslutats. I dessa fall utgår inte ersättning till eleven och dennes
vårdnadshavare. Kommunen ska vid sådana förhållanden snarast upplysa om detta via
lämpligt kommunikationsmedel, exempelvis via Unikum och/eller kommunens hemsida.”
Charlotte Sternell (C), andre vice ordförande i bildningsnämnden, yrkade på avslag på punkten som handlar om utökade avståndsgränser mellan bostad och uppsamlings- eller hållplats. Centerpartiet vill bibehålla nuvarande regler.
– I skolskjutsreglerna har vi två avståndskrav, det ena gäller mellan bostaden och skolan och det är oförändrat. Det är nämnden överens om. Men sedan har vi avståndet mellan bostaden och uppsamlings- eller hållplatsen. Det vill säga hur långt får det vara till hållplatsen eller uppsamlingsplatsen som vi anvisar till. Där har vi haft ett relativt kort avstånd i förhållande till vad vi har haft mellan bostad och skola. I översynen såg vi att vi är generösa, och därför föreslog förvaltningen att vi ska höja en aning. Det var också nämndens beslut, men Centerpartiet hade alltså ett avslagsyrkande. Man vill behålla de befintliga avståndskraven mellan bostaden och uppsamlings- eller hållplatsen. Förvaltningens bedömning är inte att det kommer att leda till några större förändringar för särskilt många elever, säger Anton Sejnehed.
– Men vi kan framför allt hamna i ett läge där vi behöver anordna en skoltaxi, en särskilt anordnad taxi, då man inte kan åka med den vanliga bussen. Ibland får använda en sådan skoltaxi på grund av att vi inte kan hänvisa till någon busshållplats i den linjelagda trafiken. Det är en väldigt stor skillnad kostnadsmässigt, säger Anton Sejnehed.
– Vi har ungefär 900 elever i grundskolan som har rätt till skolskjuts. Av dem är det cirka 500 elever som åker vanlig buss, som vi kallar det. Det kostar oss 2,7 miljoner kronor per år. Sedan har vi ungefär 450 elever som åker särskilt anordnad skolskjuts. Vi lägger 17 miljoner kronor per år på detta. Den särskilt anordnade skolskjutsen är alltså oerhört mycket dyrare än den vanliga linjetrafiken.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.