MELLANLÄNET
Den 23 maj skrev vi om en lastbilschaufför som körde på en bärgare på E22:an.
Mannen, som är i 65-årsåldern och medborgare i ett annat land, döms nu till fängelse i en månad för grov vårdslöshet i trafik.
Han ska även betala en avgift på 1 000 kronor till brottsofferfonden – samt drygt 5 000 kronor av försvarskostnaderna.
Bärgarens skadeståndsbegäran avslås av tingsrätten. Bärgaren ville ha 7 000 kronor i kränkningsskadestånd.
I förhör har bärgaren berättat att han under den aktuella dagen hade fått i uppdrag att bärga en bil som hade drabbats av ett stopp på E22:an norr om Mönsterås.
Han åkte ut tillsammans med ett TMA-fordon.
När han kom till platsen påbörjade han bärgningen och en annan person ställde upp sitt TMA-fordon för att stoppa trafiken under jobbtiden.
Efter att en mindre justering gjorts av TMA-fordonet passerade lastbilschauffören över ett spärrfält och körde förbi TMA-bilen på ena sidan, trots att TMA-bilen hade en varningsskylt med ett kryss för att signalera att fordon inte fick passera och trots att TMA-bilens skyddskudde var nedfälld.
Bärgaren reagerade på att lastbilen körde mot honom i högre fart än lämpligt, cirka 40–50 kilometer i timmen.
Han vinkade därför mot lastbilen för att påkalla förarens uppmärksamhet och signalera att dennes framförande var olämpligt.
Styrde mot bärgaren
Lastbilschauffören stannade dock inte utan styrde i stället lastbilen mot bärgaren.
Hans uppfattning är att lastbilschauffören inte avsåg att köra på honom utan endast ville undvika att köra in i vajerräcket, på grund av att det var trångt på platsen.
Lastbilen kom emot bärgaren fort och den kom väldigt nära.
Bärgaren tvingades hoppa bakåt för att inte bli påkörd och han kände då hur lastbilen snuddade honom.
Vid sammanstötningen tappade han en sko, med blåmärken som följd.
Efter händelsen har bärgaren haft svårt att sova och vaknat av drömmar om att något stort kommer emot honom.
På hans jobb arbetar de mycket med säkerhetsfrågor – han tänker en del på varför folk inte respekterar dem i trafiken och vad det beror på.
Han har dock svårt att tro att folk inte ser dem.
Inte minst när de står mitt på en lång raksträcka.
I förhör har lastbilschauffören berättat att han körde en 2,5 meter bred lastbil som mätte totalt 16,5 meter.
Han var på väg söderut mot Kalmar när han såg en TMA-bil med varningsljus och ytterligare en bärgningsbil framför sig på vägen.
Bärgningsbilen stannade vid en personbil.
Han valde då att köra förbi TMA-bilen och bärgaren efter att TMA-bilen gjort plats för honom.
TMA-bilen hade sin skyddskudde nedfälld och varningslamporna tända, men det var tillräckligt brett mellan TMA-bilen och vägräcket för att han skulle kunna köra förbi, har lastbilschauffören berättat.
Han har sagt att han ofta kör lastbil i Sverige och att det är vanligt att han stöter på vägarbeten eller liknande.
När han körde förbi TMA-bilen gick bärgaren ut i vägen och signalerade åt honom att stanna.
Förstod inte
Lastbilschauffören förstod inte varför bärgaren gjorde det.
Han tvingades koncentrera sig för att inte nudda räcket eller bärgaren.
“När bärgaren gick ut i vägen och närmade sig hans lastbil hamnade bärgaren i lastbilens döda vinklar.”
Det var väldigt trångt när han körde förbi TMA-bilen och vägräcket, så han kunde köra i max 35 kilometer i timmen, har han sagt.
Han har också sagt att han inte körde vingligt – och att han heller inte hade någon anledning att göra det.
Han vet inte varför folk har sagt att han körde vingligt.
Vid minsta rattrörelse kan dock bilen ändra riktning lite grann, men inte så att den kommer ut i vägrenen, har han sagt.
Ett vittne har berättat att hon körde bakom lastbilschauffören och att lastbilen vinglade över vägen och vid flera tillfällen touchade vägräckena på vardera sidan om körbanan.
Vinglade
Hon har också berättat att när andra bilister försökte köra om lastbilen kunde de inte göra det på grund av att lastbilen vinglade över båda körfälten.
Vittnet har också berättat att bärgaren tvingades kasta sig undan för att undvika att bli allvarligt påkörd och att lastbilschauffören körde vidare utan intention att stanna.
Vittnet fortsatte att köra efter lastbilschauffören på inrådan av larmoperatör och vittnet såg hur lastbilen fortsatte att vingla, på samma sätt som tidigare, tills lastbilschauffören stoppades av polisen.
“Högre krav”
”Det måste ställas högre krav på yrkesförares skicklighet i trafiken än på gemene man. Därtill kommer att det fordon som NN framförde vid gärningstillfället var stort och tungt och därmed i behov av att framföras med särskild aktsamhet för att inte utgöra en fara för övriga trafikanter. Att med en lastbil vingla över körbanan på det sätt som NN gjort är allvarligt och farligt. Till detta ska läggas den stora risk för allvarlig kroppsskada eller död som han utsatte NN för genom att ignorera de uppenbara och tydliga varningarna om bärgning och avstängd väg, vilka inte kan ha undgått honom. Genom sitt sätt att köra lastbilen har NN förfarit grovt oaktsamt och visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv – inte minst NN:s (bärgarens) – och egendom. Han har därmed gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik”, skriver rätten i domen.
Rätten slår också fast att det brott som lastbilschauffören döms för inte är av sådant slag att det berättigar till kränkningsersättning.
Arkivfoto: Peter A Rosén