OSKARSHAMN
Marko Raiskio, partipolitiskt obunden ledamot i fullmäktigeförsamlingen i Oskarshamns kommun, tycker att den politiska majoriteten borde skrota planerna på en ny evenemangs- och hockeyarena i Oskarshamn.
Det är klokare att bygga om den befintliga hallen, Be-Ge Hockey Center, anser han.
– Sedan bygger man en B-hall, med en gång mellan de båda hallarna, på Jysk-parkeringen. Bestämmer man sig för att bygga en ny arena, så måste man riva tennishallen och bygga en ny rackethall. Då får kommunen en driftkostnad för den – och sedan får man en driftkostnad för den nya arenan. Och driftkostnaden för den befintliga arenan försvinner inte. Vi kommer att landa på en driftkostnad på mellan 40 och 50 miljoner kronor. IK Oskarshamn säger att föreningen inte ens kan betala en årshyra på cirka 2,8 miljoner kronor i Be-Ge Hockey Center – hur ska då föreningen kunna betala en hyra på mellan 8 och 9 miljoner kronor i den nya arenan? Samtidigt ska man vara med och betala för driften i Be-Ge Hockey Center. Det går inte – lägg ned planerna på en ny arena, säger Marko Raiskio i en intervju med ON på måndagen.
Hur mycket skulle en ny arena kosta i dag, med tanke på det rådande läget, tror du?
– Mellan 800 miljoner och en miljard kronor.
Till själva bygget kan nog kommunen få mervärdespengar…
– Ja, byggkostnaderna är inget problem. De pengarna går säkert att skaka fram, och där kan mervärdespengarna säkert vara en del.
– Men vem ska betala driften? Bygger vi en ny arena och IKO åker ner i allsvenskan – ja, då har klubben definitivt inte råd att betala hyran.
– Så varför inte bygga om Be-Ge Hockey Center i stället? Som man sa från början.
– Men att bygga VIP-logerna på gavlarna är ingen bra idé. Det är bättre att ha dem på långsidorna. Då kan folk sitta där och äta och dricka och titta på matchen samtidigt. I Ängelholm (Rögle BK:s hall Catena Arena) har man det på det viset.
Då vill du behålla den nuvarande publikkapaciteten (3 275 betalande åskådare) i Be-Ge Hockey Center?
– Nej, med det här förslaget får man in 3 700 åskådare. Det räcker gott och väl, svarar Marko Raiskio.
– Varför ska man ha en hall som tar in 4 500 åskådare? Man kommer sällan att kunna fylla den. Jag förstår inte varför kommunen ska bygga en sådan jättearena.
Nej, kommunen har ju inte ens råd med avgiftsfri parkering i centrum…
– Nej, jag förstår inte vad man håller på med.
Tror du verkligen att den politiska majoriteten (Socialdemokraterna och Moderaterna) vill gå vidare med arenaplanerna?
– Jag tror inte att man kommer att göra det. Man kommer säkert att fullfölja strategin som man har nu – man kommer att plocka fram ritningar. Men det kommer att spricka när man kommer fram till finansieringen. Då har man något att peka på. Det går inte att betala en sådan driftkostnad. Det fungerar inte. Man kommer att få titta på Be-Ge Hockey Center, plus en B-hall med en gång mellan hallarna, i stället. Det är den bästa lösningen. Ombyggnationen kan vi dra i gång med när vi vill. Vi skulle kunna börja direkt efter nästa säsong. Och när det gäller B-hallen så skulle vi kunna sätta spaden i backen i morgon.
Vad skulle en ombyggnad kosta, tror du?
– Med B-hallen landar man nog någonstans kring 500 miljoner kronor.
Enligt den senaste prognosen kommer driftkostnaderna i Be-Ge Hockey Center att landa på drygt 9,5 miljoner kronor i år.
– Ska man bygga en ny arena, så måste man även betala de här 9,5 miljonerna i driftkostnader. Hur fan tänker man? Det är lite hål i huvudet, faktiskt, säger Marko Raiskio.
Man förlorar en parkeringsyta om B-hallen byggs på gamla Jysk-området…
– Nja, men parkeringsplatserna kommer att räcka till ändå. Men man får kanske prata med Biltema och de andra i handelsområdet, så att hockeypublik kan parkera där. Lösningarna finns.
– Det blev ett himla liv när jag pratade om ett bilfritt centrum. Men tanken är ju att en saluhall ska byggas på Lilla Torget – och då måste det torget, plus gatan upp, vara bilfria. Man stänger av Hamngatan, Kungsgatan samt Östra Torggatan i höjd med Shalom. Så man kommer att kunna parkera på Stora Torget. Så länge man är i bilen, så handlar man inte. Men som fotgängare handlar man. Men givetvis ska räddningstjänst, ambulans, polis, transporter och boende kunna ta sig fram överallt i centrum, säger Marko Raiskio.
Arkivfoto: Peter A Rosén
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.