NÄRINGSLIV
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 3 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Efter en positiv februariutveckling minskade omsättningen i e-handeln återigen i mars månad. E-handeln har under 2022 och 2023 haft svårt att matcha den starka omsättningstillväxten under pandemiåren 2020 och 2021. Sedan januari 2022 har omsättningstillväxten bara tydligt ökat två månader av 15. I nuläget pressas dessutom handeln som helhet av exceptionellt låg efterfrågan, volymutvecklingen är den lägsta sedan 90-talskrisen.
– Även e-handeln fortsätter att påverkas av de tuffare tiderna, och många siffror går åt fel håll. Med det sagt finns ändå ljusglimtar. Vi kan bland annat se en tillväxt för kläder och skor under första kvartalet. Trots det dystra konjunkturläget finns det alltså flera företag som går mot strömmen, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
E-handeln förväntas växa
Andelen som e-handlade i mars var i princip oförändrad jämfört med samma månad förra året. Omsättningsminskningen förklaras i stället av att det genomsnittliga köpbeloppet per e-handelskonsument minskade. Med tanke på att prisökningarna fortfarande är högre än normalt förstärker detta bilden av en mycket svag volymutveckling. Trots inflationen minskade exempelvis e-handeln av byggvaror med nära 40 procent i löpande priser och e-handeln av heminredning och möbler med cirka 20 procent.
– Trots de svaga siffrorna är det viktigt att framhålla att stora delar av den beteendeförändring mot ökad e-handel som observerades under pandemin har permanentats. Digitala inslag är numera en självklarhet i samband med många köp och över tid förväntas e-handeln fortsätta växa med 10-15 procent per år, säger Per Ljungberg.
Foto: Svensk Handel