NÄRINGSLIV
Från och med 1 april så gör regeringen det dyrare för företag att anställa. I samband med det gör man det också avsevärt mycket dyrare för företag att anställa unga. Att en regering som säger sig värna jobb och företagande gör precis tvärtom är något som Svensk Handel ställer sig starkt kritiska till.
Den 1 april trädde de höjda arbetsgivaravgifterna för unga i kraft. Arbetsgivare som anställde personer i åldersspannet har tidigare betalat 19,73 procent i arbetsgivaravgift på ersättningar upp till 25 000 kronor i månaden.
8 miljarder i ökade kostnader
Nu höjs avgiften till 31,42 procent, vilket kommer att medföra ökade kostnader på totalt 8 miljarder för alla som har anställda i åldrarna 19–23, vilket motsvarar ungefär 25 000 arbetstillfällen.
– Stora delar av näringslivet har varnat för konsekvenserna av dagens höjning. Att regeringen ändå väljer att blunda för verkligheten när Sverige går in i en lågkonjunktur är häpnadsväckande. Vi är besvikna över att företagen får svårare att anställa, och att den yngre befolkningen fråntas möjligheten att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Dämpande effekt på inflationen
En sänkning av arbetsgivaravgiften har av Konjunkturinstitutet lyfts fram som en finanspolitisk stimulansåtgärd som skulle ha en dämpande effekt på den höga inflation som Sverige nu möter. De kostnadsökningar som höjningen av arbetsgivaravgifterna innebär kommer att behöva kompenseras vilket kan ske genom ökade konsumentpriser, minskade marginaler eller minskade arbetskraftskostnader, vilket i sin tur kan elda på inflationen.
– Regeringen har alla möjligheter att fatta politiska beslut som stävjar inflationstakten. I stället stoppar man huvudet i sanden och pekar på att andra ska ta ansvar. Det är oansvarigt. Svensk Handel kommer givetvis att tillsammans med andra fortsätta påtala vinningarna som sänkta arbetsgivaravgifter medför, det är en för viktig fråga för oss att släppa, avslutar Sofia Larsen.
Foto: Freepik