MOTOR
Snart är det dags att skifta från vinterdäck till sommardäck. Att välja nya däck till bilen är svårt, men viktigt. Riksförbundet M Sverige varnar för att undermåliga däck finns till försäljning hos stora svenska återförsäljare. Organisationens medlemstidning Motor har testat 50 olika sommardäck, varav sju blev underkända.
Testet av sommardäck har genomförts i samarbete med Riksförbundet M Sveriges systerorganisation Adac i Tyskland och visar tydligt att det lönar sig att satsa på hög däckkvalitet.
– Att så många däck får underkänt är riktigt dåligt. Billiga däck slits snabbare och gör bromssträckan längre. För konsumenten gäller det att se upp och ta del av oberoende testresultat, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Trafiksäkerheten påverkas
Sommardäckstestet har denna gång gjorts på den mycket vanliga dimensionen 205/55 R16, en storlek som passar många familjebilar. Däcken är gediget testade för att utreda kör- och säkerhetsprestanda, samt komfort och livslängd.
– Just trafiksäkerheten påverkas i högsta grad av valet av däck. Däckbranschen är en djungel där det gäller för konsumenten att vara påläst. Standardmärkningar som EU:s däckdekal ger inte hela facit, säger Carl-Erik Stjernvall.
Se upp med vilka däck du köper
Skillnaden mellan olika däck i testet är stor. När Continental Premium Contact 6 har stannat helt från 100 km/h, håller Premiorri Solazo fortfarande över 40 km/h. Det sämre däcket har nästan 50 procent längre bromssträcka, 53 meter jämfört med 36. På våt asfalt är det ännu värre: när de bästa däcken i testet har stannat, håller Double Coin DC99 fortfarande 52 km/h.
– M Sverige avråder från att köpa de däck som får underkänt i testet. En hel del av dem finns i sortimentet hos exempelvis större bildelssajter på internet, så det gäller för konsumenten att se upp med vad man klickar hem, varnar Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges råd om sommardäck:
- Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträckan och köregenskaperna försämras avsevärt.
- Spara hellre pengar på att strunta i däckhotellet än att välja billiga däck.
- Det är viktigt både för trafiksäkerheten, ekonomin och miljön att välja bra däck med rätt egenskaper som håller länge.
- Ta del av oberoende däcktester när du ska välja däck. Däck som presterar bra kostar ofta mer än halvbra däck. Billiga däck har ofta kortare livslängd.
- Följ biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktryck. Kom ihåg att ha högre däcktryck när bilen har full last.
Alla 50 testade däck från bäst till sämst:
- GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE 2
- CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6
- MICHELIN PRIMACY 4+
- BRIDGESTONE TURANZA T005
- NOKIAN TYRES WETPROOF
- FALKEN ZIEX ZE310 ECORUN
- CONTINENTAL ULTRACONTACT
- KUMHO ECSTA HS52
- HANKOOK VENTUS PRIME4
- NEXEN N´FERA PRIMUS
- KENDA KENETICA PRO KR210
- KLEBER DYNAXER HP4
- FULDA ECOCONTROL HP2
- TOYO PROXES COMFORT
- DEBICA PRESTO HP 2
- DUNLOP SPORT BLURESPONE
- PIRELLI CINTURATO P7 C2
- SAVA INTENSA HP2
- SEMPERIT SPEED-LIFE 3
- FIRESTONE ROADHAWK
- BF GOODRICH ADVANTAGE
- GT RADIAL FE2
- ESA+TECAR SPIRIT PRO
- BARUM BRAVURIS 5HM
- VIKING PROTECH NEWGEN
- NORAUTO PREVENSYS 4
- APOLLO ASPIRE 4G
- GITI GITISYNERGY H2
- GENERAL TIRE ALTIMAX ONE S
- PETLAS IMPERIUM PT515
- UNIROYAL RAINSPORT 5
- HIFLY HF 201
- COOPER ZEON CS8
- WESTLAKE Z-107
- MINERVA F 209
- KING MEILER SPORT1
- TOMKET SPORT
- MICHELIN E PRIMACY
- LAUFENN S FIT EQ+
- DELINTE DH 2
- ZEETEX ZT 1000
- AVON ZV7
- RADAR RPX 800
Följande sju däck blev underkända:
- ROTALLA RH 01
- BERLIN TIRES SUMMER UHP 1 G2
- LASSA DRIVEWAYS
- EVERGREEN EH 226
- RIKEN ROAD PERFORMANCE
- DOUBLECOIN DC99
- PREMIORRI SOLAZO
FAKTA / VINTERDÄCK & SOMMARDÄCK
Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december – 31 mars. Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober – 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Källa: Polisen
Foto: Freepik