ANNONS

Pressbild, Postnord
Foto: Postnord

”Välkommen till PostNord – vårt motto är: Svindyrt, långsamt och kundfrånvänt”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÖRDAGSKRÖNIKAN

Vad i hela friden pysslar PostNord med?

Nu har de gjort det igen! Orsakat en massa problem alltså.

Vilka? Jo, PostNord förstås.

(Redan här vill jag noga påtala att kritiken inte riktar sig mot någon enskild PostNordmedarbetare – jag har alltid blivit trevligt bemött och de gör så gott de kan. Men organisationen….)

I höstas skrev jag ju om ett otroligt rörigt paketärende som efter många om och men till slut löste sig.

Nu är det inte ett paket som är på vift. Nej, nu är det värre – mycket värre.

“Helt jäkla hutlöst dyrt”

Thomas Wennerklint, krönikör

Så här ligger det till; jag är kassör i Mönsterås Handbollsklubb och i många år har vi haft en postbox i Mönsterås där vi hämtat posten.

På senare år har kostnaderna för boxen ökat rejält (helt jäkla hutlöst dyrt) och eftersom det bara är jag som hämtar posten i egenskap av kassör så beslutade vi att avsluta postboxen och göra en adressändring för klubben till min hemadress istället.

Både billigare och smidigare.

Sagt och gjort, så i november var jag i kontakt med PostNord och avslutade postboxen från och med årsskiftet, då vår betalda period ändå löpte ut.

Det gick ganska smidigt att göra det här avslutet och jag fick en bekräftelse på ärendet.

“Ack vad fel jag hade”

I januari lämnade jag sedan nycklarna i Mönsterås och då trodde jag att saken var avslutad…

Ack vad fel jag hade.

På PostNords kontor i Mönsterås har personalen varit väldigt bra och hjälpsamma ska sägas, ingen skugga ska falla över dem. De var så snälla så att de sparade post som trots adressändring fortsatte komma till den avslutade postboxen.

Någon vecka in i februari hörde de av sig till mig och sa att de hade en bunt med kuvert till mig som jag kunde komma och hämta vid tillfälle.

Jag åkte dit och blev mäkta förvånad när jag hittade en faktura och två påminnelser från PostNord avseende betalning för postboxen första halvåret 2023. Jo, samma postbox som jag sagt upp.

Inte nog med det – eftersom den enda gång PostNord är snabba är när de skickar fakturor och påminnelser så hade dessutom ärendet redan skickats vidare till ett inkassobolag.

“Pulsen blev omedelbart hög och ansiktsfärgen rödare”

Pulsen blev omedelbart hög och ansiktsfärgen rödare…

Eftersom uppsägning av boxar inte sköts av det lokala kontoret var det ju bara att på studs ringa PostNords kundtjänst.

Förvånansvärt nog fick jag svar ganska omgående och jag kan säga att jag var väldigt tydlig i vad jag tyckte.

“Otroligt”

Hur kan det företag där man sagt upp sin postbox lyckas skicka fakturor och påminnelser till just den uppsagda postboxen… och dessutom skicka ärendet till inkasso. Otroligt.

Personen jag pratade med var dock väldigt hjälpsam och skulle ordna allt – styrka fakturor och dra tillbaka inkassokravet. Detta fick jag till och med en bekräftelse på via e-post.

Jag behövde alltså inte göra någonting. Skönt, nu var ju saken ur vägen.

Visserligen fick jag en påminnelse från inkassobolaget bara någon dag senare, men jag antog att den redan var på väg till mig när PostNord drog tillbaka kravet – man vet ju att postgången dessutom tar sin lilla tid nu för tiden.

Men så i torsdags kväll när jag kom hem så låg det ett nytt brev från inkassobolaget i min brevlåda – nu hade de åtminstone rätt adress.

“Om vi inte betalar går ärendet till Kronofogden”

Antagligen en bekräftelse på att kravet är återkallat tänkte jag. I helsicke heller – nu var det en betalningsanmaning. Om vi inte betalar går ärendet till kronofogden.

Makalöst irriterande. Sådant här har man inte tid med när man jobbar heltid. Försökte ringa, men gav upp efter att ha suttit i telefonkö.

Fick logga in på inkassobolagets hemsida – känns ju sådär att Mönsterås Handbollsklubb numera har en egen sida där.

Har inte fått svar

Nu har jag beskrivit mitt ärende och även bifogat det e-postmeddelande jag fick från PostNord där de lovar att typ ”ta hand om allt”.

Har inte fått svar än – förstås…

PostNord har jag inte kunnat ringa – telefontid för företag (som vi som klubb räknas som) är helgfria dagar 8-12. Tack för det.

Får väl försöka få tag i dem på måndag.

Så mycket irritation och onödig tid som går åt för att rätta till ett helt onödigt misstag. Man kan ju fråga sig vilka administrativa system PostNord har när man lyckas schabbla till det på det här viset.

Bevisligen fanns ju uppsägningen registrerad redan i november men tydligen har inte ”fakturaenheten”, om det nu finns någon sådan, blivit informerad om den saken.

Medarbetaren som skulle dra tillbaka inkassokravet har dessutom – helt uppenbart – inte lyckats gör detta.

Fortsättning följer…

“Förtroendet för PostNord fortsätter minska i lavinartad hastighet, det är ju ett som är säkert”

Förtroendet för PostNord fortsätter minska i lavinartad hastighet, det är ju ett som är säkert.

Det kostar 15 kronor att skicka ett brev, vi får bara post varannan dag och vad jag har hört vill man ändra det till bara var tredje dag. Det pågår tydligen ”utredningar” om detta.

Kompetens saknas?

Snart är det ju både billigare och mera säkert, plus definitivt snabbare, att själv leverera post till dem man vill nå – åtminstone om de bor i samma län.

”Välkommen till PostNord – vårt motto är: Svindyrt, långsamt och kundfrånvänt – anlita helst inte oss för vi har varken tid, möjlighet eller rätt kompetens för att hjälpa er.”

Hörni – idag fredag var det vår, hoppas det är likadant när ni läser dessa rader.

Ha en trevlig helg!

/Thomas

Pressbild: PostNord

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS