OSKARSHAMN
Oskarshamnarna är stolta över sin stad.
Det visar resultatet av effektstudien, som Attraktiva Oskarshamn berättar om i ett pressmeddelande på onsdagen.
”Vilken betydelse har evenemangen för en plats? Och vilka effekter får det när evenemang inte kan genomföras? Det har Attraktiva Oskarshamn AB och Linnéuniversitetet undersökt tillsammans med ytterligare sju destinationer i en treårig effektstudie. Nu har resultatet presenterats. Undersökningen har genomförts under tre år, som har haft olika förutsättningar. 2020 var ett år med pandemirestriktioner, då nästan inga evenemang kunde genomföras. År 2021 släpptes restriktionerna upp, men ganska nära inpå sommaren så de riktigt stora evenemangen uteblev. De stora evenemangen kom tillbaka först 2022, som var undersökningens sista år. Att evenemangen är uppskattade av destinationernas invånare slår undersökningen fast – och det är framför allt musik-, mat- och sportevenemang som efterfrågas.”
Vill ha fler evenemang
”Detta gäller både för Oskarshamn och för undersökningen som helhet. I undersökningen som helhet anger hela 88 procent av respondenterna att musikevenemangen är mycket eller ganska viktiga och i Oskarshamn är motsvarande siffra 94 procent. Det är också musik-, mat- och sportevenemang som respondenterna helst skulle vilja ha fler av. 33 procent av respondenterna anger dessutom att de har varit eller skulle vilja vara engagerade i evenemangen som volontär. I Oskarshamn är siffran ännu högre, 41 procent har varit eller skulle vilja vara volontär. Det är en potential för destinationerna att ta vara på och visar också att det finns ett engagemang för evenemang i städerna”, skriver Attraktiva Oskarshamn.
”Många invånare känner dessutom stor stolthet över sin stad. I undersökningen som helhet anger 80 procent att de pratar om sin stad med stor eller med viss stolthet. För Oskarshamn är motsvarande siffra hela 90 procent. Det är framför allt den fina naturen som Oskarshamns invånare brukar betona när de berättar för andra om sin stad, men även idrott och evenemang betonas som värdefullt för platsen.”
“Betyder mycket”
– Lokalbefolkningen är nöjd i alla destinationerna och det är ett viktigt kapital att förvalta. Att de pratar väl om sin stad betyder mycket, eftersom vi litar mer på vad andra människor säger när de berättar om en plats än på budskap vi når via marknadsföringskanaler. Det är också invånarna besökarna möter på platsen, säger Hans Wessblad, som är turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.
”Evenemangen är inte bara viktiga för invånarnas stolthet; de stärker också platsens varumärke på lång sikt och bidrar till att besökarna får en bra upplevelse. Det är däremot bara de riktigt stora evenemangen som är starka reseanledningar. Den främsta reseanledningen som respondenterna lyfter fram är att hälsa på vänner och bekanta. I Oskarshamn är även naturen och sol & bad en viktig reseanledning samt att flera svarar att de är på genomresa”, skriver Attraktiva Oskarshamn.
“Fantastiskt”
– Resultatet hade kanske sett annorlunda ut om undersökningen hade gjorts under en annan del av året. Under sommaren, då undersökningen genomfördes, har destinationerna ofta tillräckligt stor attraktionskraft i sig. Evenemangen är ofta reseanledningar under andra perioder, säger Hans Wessblad.
”Han tillägger att reserestriktionerna inte har påverkat resandet nämnvärt i de destinationer som medverkar i undersökningen. De har alla haft en acceptabel beläggning alla tre åren. Besökarvolymen har varit lägre för utländska besökare fram till sommaren 2021 men det har delvis kompenserats av svenskars semestrande i Sverige.”
– Det är fantastisk att se den stora stolthet som finns bland oskarshamnarna. Undersökningen blir också ett slags facit på vilken typ av evenemang som uppskattas– och visar vad vi bör vidareutveckla. Matevenemangen är intressant att undersöka vidare för att se om det är ett område som kan utvecklas. Hur kan vi ta vara på Kalmar läns kulinariska kulturarv på bästa sätt, säger Johanna Asp, platsutvecklare Attraktiva Oskarshamn AB.
Fakta om undersökningen:
”Studien har genomförts av Attraktiva Oskarshamn AB och Linnéuniversitetet tillsammans med ytterligare sju destinationer runt om i landet: Borås, Halmstad, Karlskrona, Karlstad, Kalmar, Umeå och Växjö. Under 2020, 2021 och 2022 genomfördes enkäter med besökare och invånare under perioden juli– augusti. Dessutom har inkvarteringsstatistik samlats in från SCB/Tillväxtverket. Undersökningen leddes av Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.”
Arkivfoto: Peter A Rosén