LÄNET
”84 procent av resenärerna med Kalmar länstrafik (KLT) var nöjda med den senaste resan. Det är det högsta resultatet i landet”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande på måndagen.
”Det framgår av kollektivtrafikbarometern för år 2022, som presenterades på måndagen. Barometern jämför nöjdheten mellan landets kollektivtrafiksmyndigheter och länstrafikbolag.”
”Kalmar länstrafik sticker ut i positiv bemärkning på fyra mätpunkter i årets barometer. Nöjdhet med senaste resan, rent och snyggt ombord, trevligt bemötande från förare och ombordpersonal samt att det är bekvämt ombord.”
Delad förstaplats
”84 procent av resenärer är nöjda med den senaste resan – att jämföra med 78 procent för hela landet. Det placerar Kalmar länstrafik på delad förstaplats med länstrafiken i Östergötland och Värmland. 82 procent anser att det är rent och snyggt i fordonen (andra plats), 80 procent anser att förare och ombordpersonal har ett trevligt bemötande (andra plats) och 75 procent anser att det är bekvämt ombord (tredje plats)”, skriver regionen.
– Det är glädjande att nöjdhetssiffrorna ligger på en hög nivå i jämförelse med andra kollektivtrafikaktörer i landet. Viktigt är att upprätthålla det goda arbetet för att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i framtiden. Samtidigt finns det alltid saker som vi kan förbättra, säger trafikdirektören Christer Holmgren vid Kalmar länstrafik.
Betydligt längre
”I kollektivtrafikbarometern framkommer även att reslängden med kollektivtrafiken är betydligt längre i Kalmar län jämfört med andra delar av Sverige. Vanligast är resor mellan 1-5 kilometer, i Kalmar län samt Halland, Kronoberg och Skåne är det vanligare med resor över 20 kilometer.”
”I Kalmar län uppger en stor del av de tillfrågade att de inte reser med kollektivtrafiken på grund av att de inte har behov av att göra fler resor”, skriver regionen.
Fakta/Kollektivtrafikbarometern
”Statistiken ovan bygger på 3 886 svar inom Kalmar län, antal svar nationellt är 108 059 för totalt 22 olika kollektivtrafikaktörer.
Kollektivtrafikbarometern är en nationell kvalitets-, attityd-, och resvaneundersökning för branschen. Syftet är att löpande följa och påverka utvecklingen i attityder samt kollektivtrafikens marknadsandel.
Svensk Kollektivtrafik ansvarar för undersökningen på uppdrag av medlemmarna (regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag). Målgruppen för undersökningen är svenska allmänheten mellan 15 och 85 år, både de som reser med kollektivtrafiken och de som inte gör det.”
Arkivfoto: Peter A Rosén