ANNONS

Foto: Peter A Rosén
Foto: Peter A Rosén

Vasst grus på cykelbanorna: Så ser Oskarshamns kommun på problemet

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

”Jag förstår att det inte är enkelt att byta sommar/vinterdäck på cykel när man inte är van vid det. Och det blir ju en kostnad på det. Jag förstår det”, skriver Jonas Johansson, gatuingenjör vid tekniska kontoret i Oskarshamns kommun, i ett svar till en privatperson som skickade in ett klagomål till kommunen gällande ”alldeles för vasst” grus på cykelbanorna.

”Se det där med vinterdäck som en rekommendation. Jag kan bara se hur det fungerar i vår egen verkstad. Där har jag fått till mig att vinterdäck är väldigt bra ur flera synsätt. Punkteringar över lag minskar. Om man exempelvis kör på en trottoarkant i snön, så håller däcken bättre än sommardäck. Alltså andra saker som också ger punkteringar minskar med vinterdäck på cykel”, skriver Jonas Johansson i svaret.

Han fortsätter:

”När det gäller den sandningsflisen, 2–5 mm, som läggs på och har lagts på sedan många år i Oskarshamn, så kommer vi att utreda och se om den går att göra mindre vass. Det kommer vara ett pågående arbete under vår/sommar. Vi köper in det från samma leverantör som innan. Och i grund och botten har vi inte ändrat något mot tidigare arbetssätt.”

“Mer skada än nytta”

I ett klagomål skriver en person att han under de tre senaste veckorna har fått punktering vid två tillfällen, på grund av vassa grusflisor.

”Min erfarenhet är att det blir ett par punkteringar varje vintersäsong av samma anledning. Jag förstår att det är problematiskt då halkbekämpningen är nödvändig, samtidigt som det i vår stad är barmark under en stor del av vintern – och då gör gruset mer skada än nytta. Men finns det lösningar för att behandla gruset på något sätt, eller få tag i annat grus, så att det inte är så vassa små stenar, så tycker jag verkligen att det skulle vara värt att göra något för att förbättra situationen och underlätta för alla som väljer cykel framför bil, vilket har så många olika fördelar på olika plan”, skriver personen i fråga.

“Inte ändrat på något”

”Vi jobbar med fraktionen 2–5 mm på vårt sandningsflis. Det är beställt som ”tumlat”, precis som tidigare för att få bort vassa kanter. Och levereras av samma leverantör sedan flera år tillbaka. I vår/sommar kommer vi att gå vidare och se över processen när det ”tumlats” i bergtäkten. Se om det går att få bort mera vassa stenar. Min i princip har vi inte ändrat på något från tidigare år när det gäller sandningsflisen”, skriver Jonas Johansson i ett svar.

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS