KOMMUNIKATION
I åldersgruppen 18–29 år uppger nästan varannan, 48 procent, att de känner ett obehag för att ringa och/eller svara i telefon. Det kan jämföras med 18 procent i åldersgruppen 50–64 år. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo som mobilleverantören Halebop låtit göra.
Telefonsamtalen, som stod i fokus innan de smarta mobilernas intåg, har nu fått ta ett kliv åt sidan för textmeddelanden i form av sms, chattar och DM i olika sociala forum.
– Vi kommunicerar som aldrig förr och använder våra mobiltelefoner fyra till fem timmar om dagen, men många drar sig för att faktiskt ringa och svara i telefon. Vår undersökning visar att vissa numera till och med känner ett obehag inför att ringa, säger Nicklas Stuxgren, Head of Halebop.
Överkomma sin telefonrädsla
Det är inte bara mellan åldrarna som det skiljer sig åt utan även mellan könen. Generellt känner kvinnor ett större obehag än män när det kommer till att ringa och/eller svara i telefon, 32 procent jämför med 23 procent. Och störst är det bland yngre kvinnor mellan 18–29 år där nästan sex av tio, 58 procent, känner obehag för att ringa och/eller svara i telefon.
– Våra kunder surfar alltmer och vill ha nya mobiltelefoner med kul features, så mobilen fortsätter ha en stark ställning i nästan allas vardag. På Halebop vet vi hur viktig både mobilen och telefonsamtalet är. Därför vill vi hjälpa våra kunder att överkomma sin telefonrädsla genom att påminna dem om att vissa saker är enklare att ta över telefon, säger Nicklas Stuxgren.
Värna om sina allra närmaste kontakter
För att råda bot på det och få folk att oftare använda ringfunktionen på sina telefoner har Halebop tagit fram en uppdaterad version av den klassiska telefonkatalogen.
– Vi vill uppmana folk att värna om sina allra närmaste kontakter i en tid då vi allt för ofta väljer att skriva i stället för att ringa till varandra. För att hjälpa folk på traven har vi tagit fram en både nostalgisk och nytänkande telefonkatalog där man kan skriva in favoritkontakter och bli påmind om att ringa när man behöver ett samtal som allra mest, säger Sophie Lokko marknadschef på Halebop.
Undvika missförstånd
Telefonkatalogen, som går att beställa på Halebops hemsida, innehåller sidor för kontaktuppgifter till de speciella personerna i ens liv såväl som blanka sidor för den som gillar att rita under ett samtal.
– Vi har alla varit med om textkonversationerna som består av olika missförstånd som lätt hade kunnat undvikas om man bara hade lyft luren. Med telefonkatalogen vill vi hålla våra kunder i handen och hjälpa dem överkomma sin telefonskräck, avslutar Sophie Lokko marknadschef på Halebop.
Siffror från undersökningen
- 28% känner obehag för att för att ringa och/eller att svara i telefon
- Kvinnor (32%) anger i högre grad att de känner obehag för att för att ringa och/eller att svara i telefon, jämfört med män (23%).
- I åldern 18–29 år uppger 58% av kvinnorna att de känner obehag för att för att ringa och/eller att svara i telefon, jämfört med 40% av de unga männen.
- Unga generellt är överrepresenterade när det kommer till att känna obehag att ringa och/eller svara i telefon. Nästan varannan person (48%) i åldern 18–29 år anger detta.
- De som känner minst obehag inför att ringa och/eller svara i telefon är de äldsta i undersökningen där endast 14% i åldern 65–79 år uppger detta.
FAKTA / OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökningen har genomförts av Kantar Public. Den bygger på 1 068 intervjuer med den svenska allmänheten 18–79 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 11–15 november 2022.
Foto: Freepik
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.