LÄNET
“För små avstånd, att inte blinka ut ur rondellen och för hög hastighet är några av de vanligaste störningsmomenten i trafiken”, skriver Circle K i ett pressmeddelande.
“I alla fall när svenskar bedömer sina medtrafikanters körförmåga. Inför julhelgerna har Circle K, genom en undersökning av Kantar Sifo, kartlagt vilka typer av beteenden som svenska bilister stör sig allra mest på i trafiken.”
Största irritationsmomentet
“Nästan alla svenska bilförare (95 procent) irriterar sig på något hos sina medtrafikanter, och det man irriterar sig mest på är när en medtrafikant inte håller tillräckligt avstånd.”
“Hela 57 procent uppger detta som det största irritationsmomentet, och kvinnorna tycker att det är ännu värre (66 procent) än männen (49 procent).”
“På andra plats kommer mobiltelefonen, där hälften (48 procent) blir irriterade när de ser andra som håller på med mobilen samtidigt som de kör.”
– Då det verkar som att de flesta av oss anser att ”alla andra” gör fel i trafiken är det kanske på sin plats med lite självrannsakan. Jag kan villigt erkänna min egen frustration över att blinkers i rondeller verkar synnerligen svårt att få till för många, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.
“På tredje plats bland irritationsmomenten kommer just blinkers. Eller snarare avsaknad av blinkers när man kör”, skriver Circle K.
Regionala skillnader
“För manliga förare handlar irritationen främst om att man inte blinkar ut ur en rondell (38 procent) och för kvinnor att man inte blinkar när man byter fil (39 procent).”
“Det kan även konstateras skillnader mellan könen när det gäller hastighet.”
“Bara 17 procent av männen irriterar sig på att andra kör för snabbt, medan motsvarande siffra hos kvinnor är 21 procent.”
“Att köra för långsamt i omkörningsfilen irriterar hela 35 procent av männen och bara 24 procent av de kvinnliga förarna.”
“Även regionalt finns det skillnader på vad man upplever vara irriterande beteenden i trafiken.”
“I storstadsregionerna är det betydligt fler som stör sig på omkörningar i bussfilen under trafikstockningar (14 procent) än övriga landet (4 procent).”
“I Gävleborg och Blekinge tycks hastigheten vara ett större irritationsmoment än i andra delar av landet.”
“Här uppger hela 39 procent att för långsam hastighet i trafiken är ett störningsmoment, att jämföra med riksgenomsnittet på 24 procent”, skriver Circle K.
“Kör man bil i Dalarna bör man också vara noga med att blinka ut ur rondellen.”
“Detta är nämligen beteendet som toppar listan över saker man stör sig allra mest på (55 procent), vilket sticker ut från snittet i landet (37 procent).”
– Man kanske kan se denna irritation som ett sundhetstecken om det innebär att de själva inte agerar på detta sätt. Att irritera sig är en sak, frågan är sedan hur länge denna känsla varar? Det bästa är att bara konstatera det som sker och sedan fortsätta med sin egen bilkörning. Detta för att förhindra att irritationen växer till en ilska som enbart är bortkastad energi och som dessutom kan få oss att fatta dumma beslut, säger Sonja Forward, forskningsledare på VTI.
Detta är de beteenden som svenska bilister stör sig mest på:
1. Att någon ligger för nära bakom dig (57 %)
2. Kollar/pratar i telefonen (48 %)
3. Blinkar inte i rondell (37 %)
4. Blinkar inte när man byter fil (35 %)
5. Ligger under hastighetsgränsen i omkörningsfilen (30 %).
När det gäller Kalmar län, så kunde man bland annat slå fast följande:
- De flesta (61 %) är eniga om att det mest störande en medtrafikant kan göra är att ligga för nära bakom dig.
- Endast 12 procent uppger att det mest störande hos en medtrafikant är när de kör för fort, det är en bit under riksgenomsnittet på 19 procent.
- Man stör sig heller inte mest när en medtrafikant kör i bussfil vid trafikstockning, endast fem procent har uppgett det som mest störande hos andra bilförare.
Det som invånare i Kalmar län stör sig mest på hos andra trafikanter:
- Att någon ligger för nära bakom dig (61 %)
- Kollar/pratar i mobiltelefonen (49 %)
- Blinkar inte i rondell (37 %)
- Blinkar inte när man byter fil (34 %)
- Ligger under hastighetsgränsen i omkörningsfilen (32 %)
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 maj-7 juni 2022. Totalt intervjuades 3571 personer i åldern 18-79 år, varav 3263 kör bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Foto: Pressbild, Circle K