VALET
Tankesmedjan Timbro skriver i en debattartikel i Aftonbladet att Sverige borde göra upp med den dolda finansieringen av partiernas valkampanjer. Enligt en undersökning så vill bara 20 procent, en av fem, LO-medlemmar att facket ska finansiera Socialdemokraternas valkampanj.
Enligt Timbros uppskattningar så lägger LO över 90 miljoner kronor på Socialdemokraternas valkampanj. Det är nästan lika mycket som S själva har i valkassan skriver Adam Danieli i debattartikeln.
Tvingas finansiera S mot sin vilja
Socialdemokraterna har tappat stöd bland LO-medlemmarna. I flera mätningar så har S och SD varit jämnstora bland medlemmarna och enligt tidningen Arbetet så är det färre än 40 procent av LO-medlemmarna som röstar på S men alla medlemmar är med och bidrar till valkampanjen.
“Att tvingas finansiera partier mot sin vilja står i strid med den negativa föreningsfriheten. I bland annat Danmark skulle den svenska ordningen vara helt otänkbar. Där måste medlemmen själv samtycka. Så borde det fungera även i Sverige”, skriver Adam Danieli, jurist och projektledare på Timbro.
Dold finansiering
Att LO stöttar S snedvrider den politiska spelplanen i varje val enligt Adam Danieli och lägger fram två förslag på hur Sverige ska hantera den dolda finansieringen. Det ena förslaget är samtycke dvs. att partipolitiska donationer bör godkännas av varje enskild medlem samt att fackförbund som har den myndighetsliknande funktion som LO-förbunden har omfattas av ett förbud mot diskriminering på politisk grund dvs. man ska inte kunna bli utesluten från fackförbundet för att man röstar på ett visst parti.
FAKTA / VALKAMPANJER 2022
Enligt SVT lägger partierna följande summor på sina respektive valkampanjer i år. Förra valets budget anges inom parentes.
- Socialdemokraterna 100 miljoner (100 miljoner)
- Centerpartiet 70 miljoner (70 miljoner)
- Moderaterna 65 miljoner (65 miljoner)
- Sverigedemokraterna 65 miljoner (50 miljoner)
- Vänsterpartiet 27 miljoner (18 miljoner)
- Kristdemokraterna 20 miljoner (20 miljoner)
- Miljöpartiet 19 miljoner (17 miljoner)
- Liberalerna 15 miljoner (20 miljoner)
Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.