OSKARSHAMN
Sänkt moms på begagnade varor.
Det står högst upp på Emma Slättengrens önskelista inför valet i höst.
– Det är min hjärtefråga.
Hon är franchiseföretagare och driver Busfrö Nytt & Bytt i centrala Oskarshamn sedan tre år tillbaka.
Riksdagskandidaterna Stihna Johansson Evertsson (C) och Anna Östborg (C) och regionrådet Karin Helmersson (C) – som besökte företaget på tisdagen – lovar att ta med sig förslaget.
– Momsen ligger på 25 procent även när varorna säljs för andra gången. Vi ser mängden varor som rullar och möjligheterna att öka vår lönsamhet och anställa ännu fler – och ta hand om ännu fler varor. Och därmed få det att rulla ännu fortare. Det vore dessutom en fantastisk miljöinsats, säger Emma Slättengren.
ON frågar trion från Centerpartiet om de står bakom Emma Slättengrens momsförslag.
– Vi vill inte ha nya momssatser – men det finns ju momssatser på både 12 och 6 procent, svarar Stihna Johansson Evertsson, egenföretagare och kommunalråd i Högsby kommun som är etta på Centerns riksdagslista i länet.
Det går att resonera om momsnivåerna?
– Ja, absolut, säger Karin Helmersson, som bor utanför Orrefors i Nybro kommun.
– Ja, vi står ju för en klimat- och kretsloppspolitik – så med tanke på det ligger förslaget rätt för oss. Därför tycker vi att det är kul att vara här. Emma gör en miljöinsats också. Det här med sänkt moms på begagnade varor är ju något som vi inte hade kommit på själva. Det är något vi tar med oss härifrån, säger Anna Östborg, Kalmar, som är regionkandidat och tvåa på Centerns riksdagslista i länet i höstens val.
Ni får ringa till Annie Lööf (Centerns partiledare).
– Ja, säger Karin Helmersson och skrattar.
– Ja, och senast hade vi två motioner från länet i det här ärendet – om att fler saker ska cirkulera. Vi har således lyft frågan, men inte just den här biten om momssatser. Det tar vi med oss, säger Stihna Johansson Evertsson.
Arbetsgivaravgiften påverkar också, konstaterar Emma Slättengren.
– Det kostar att anställa. Hyra och personal är de två stora bitarna, säger hon.
Busfrö i Oskarshamn, som är en av totalt 13 kommersiella second hand-butiker i kedjan, har i dag fyra anställda – och en femte är inne under semesterperioderna.
Bland Centerpartiets förslag finns sänkta arbetsgivaravgifter, som gör det enklare och billigare att anställa.
Bara 18 procent
Kvinnors företagande är en hörnsten i partiets politik. Stihna Johansson Evertsson, Anna Östborg och Karin Helmersson berättar att det bara är omkring 18 procent av länets företagare som är kvinnor. På nationell nivå är det blygsamma 22 procent. Vanligaste kvinnobranschen är hår- och skönhetsområdet – och på tredje plats kommer hälso- och sjukvård.
Sänkta arbetsgivaravgifter finns med som en del i Centerns åtgärdspaket när det kommer till kvinnors företagande. För att de ska bli fler vill partiet även satsa på förbättringar av trygghetssystemen.
Centern vill också öppna upp branscher där kvinnor gärna vill driva företag.
Partiet tror dessutom på mentorskapsprogram och förebilder.
Centern föreslår även att företagsstöd, med mera, ska rikta sig till kvinnor.
Partiet vill också att man ska se över finansieringsmöjligheterna och att man ska ta vara på alla UF-företag.
– Det är viktigt att förbättra förutsättningarna för kvinnor att driva företag i vårt län, som faktiskt ligger näst sist i landet när det kommer till andelen kvinnor bland företagarna, säger Karin Helmersson.
– Vårt parti har en väldigt lång historia av att försöka hjälpa till i frågan. Maud Olofsson (tidigare partiledare i Centern) hade ett nätverk som hon jobbade med – och sedan tog Annie (Lööf) vid och fortsatte att jobba vidare med det. Vi ser att siffrorna inte alls förbättras i den omfattning som vi hade önskat, säger Stihna Johansson Evertsson.
Dels är det förstås en jämställdhetsfråga, konstaterar hon.
– Men det är också viktigt att använda den potential som finns. I vårt län är den stor, tillägger hon.
– Sverige är ett jämställt land – men vi ligger nästan sämst till när det kommer till kvinnors företagande. Därför var det så härligt att få träffa Emma. 18 procent är alldeles för dåligt, även om det går framåt, säger Anna Östborg.
Vad beror det på?
– Olika saker. Dels handlar det om att kvinnor har andra drivkrafter än män när det gäller att starta och driva företag – och systemen är inte anpassade för det. Det måste vi ändra på, säger Anna Östborg.
Vilka drivkrafter?
– Att man vill ha friheten och självständigheten. Den försvinner ju så fort man anställer sin första medarbetare. Det gäller att göra det billigare att anställa – och att man ser över trygghetssystemen, säger Anna Östborg.
– Många drar sig för att starta företag. Kommer det att fungera när jag bildar familj? Kan jag vara föräldraledig? Fungerar trygghetssystemen? Det är frågor som många kvinnor funderar på, säger Karin Helmersson, som konstaterar att vårt grannlän Jönköping är allra sämst när det gäller andelen kvinnor bland företagarna.
– Vi har ganska traditionella branscher i våra län. Det påverkar också, givetvis. Vi har mycket tillverkningsindustri och jord- och skogsbruk. Men besöksnäringen bättrar på siffrorna lite – och vi har definitivt en stor potential som är helt outnyttjad i vårt län, tillägger hon.
Det är hårt jobb som krävs – både på regional och nationell nivå framöver, fastslår Stihna Johansson Evertsson.
Kvinnor är inte ens i närheten av männen när man tittar på livsinkomster, påpekar hon.
– Det är ett samhällsproblem. Det är inte bra.
Varför är det så självklart för många män att starta företag?
– Andelen kvinnor och män som startar företag är en sak – sedan ser man att männens företag många gånger växer. De tar in finansiering, de investerar och växer. Kvinnor har ofta självständighet och frihet som drivkrafter – och då vill man växa organisatoriskt i stället, och man vill ha det i mindre skala. Det leder också till att man inte tjänar så mycket pengar i det lilla företaget. Tittar man på omsättningsfronten, så är det nästan ett större problem än andelsskillnaden mellan kvinnor och män. Men där kommer de regionala stöden in. Man kan faktiskt låna pengar – även om man är kvinna, svarar Anna Östborg.
– Det skulle kunna handla om självförtroendebitarna – men jag tror snarare att det beror på hur stort nätverk man har. Är du man och företagare, så har du kanske fler vänner som är företagare och som kan hjälpa dig till rätta. Som företagare behöver man alltid hjälp, säger Stihna Johansson Evertsson.
Finns det en massa normer som ligger och stör också – och hindrar många kvinnor från att bli företagare?
– Ja, så är det. Det finns en och annan forskningsstudie som bevisar detta, säger Stihna Johansson Evertsson.
– Vi var i Torsås och gick längs affärsgatan där – och alla små butiker och frisersalonger drivs av kvinnor. Men Ica och Coop drivs av män, säger Anna Östborg, samtidigt som Lill Lindfors ”Tänk dej att ha en man i byrån” spelas i butiken.
Snacka om vältajmat låtval…
Emma Slättengren, som har ett stort och bra nätverk med enbart kvinnor, berättar att det mestadels var slumpen som förde henne till företagarvärlden.
– Jag var på OKG innan – och jag fick gå hem när ettan (O1:an) lades ned. Det blev ett slags vakuum där – och samtidigt sökte Busfrö en franchisetagare i Oskarshamn. Och då uppstod läget, säger hon.
Hur går det för er?
– Det var en stor utmaning under de två pandemiåren. Men nu märks det att restriktionerna är borta. Skillnaden är jättestor. Vi vet inte riktigt hur normalläget ser ut – men det känns väldigt hoppfullt. Vi har mycket folk här, säger Emma Slättengren.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.