HANDEL
Handeln har rustat upp inför mors dag som infaller nu på söndag, den 29 maj. I år är det 47 000 mammor som firas för första gången och totalt väntas högtiden omsätta cirka 1,4 miljarder kronor inom handeln vilket är en ökning jämfört med föregående år.
Traditionen, som firats i svenska hushåll i över 100 år är något som svenskarna mer än gärna firar. 76 procent planerar att uppmärksamma mamma lite extra och det är lika stor andel män som kvinnor som planerar att fira.
Viktig dag för försäljningen
30 procent av handlarna ser mors dag som en viktig dag för försäljningen, vilket innebär att dagen rankas högre än exempelvis fars dag, alla hjärtans dag och halloween. Samma siffra 2018 var 22 procent, vilket innebär att allt fler ser värdet i att uppmärksamma dagen.
Allra viktigast är mors dag för dagligvaruhandlarna. Hela 41 procent ser dagen som ett viktigt försäljningstillfälle.
– Högtider likt mors dag spelar stor roll för svenska handlare och vi ser att många laddar upp med kampanjer och erbjudanden. Traditionens roll är tydlig och vi ser att varor likt blommor och choklad fortsatt är populära gåvor att ge bort, vilket bådar gott för lite mer nischade branscher som exempelvis blomsterhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Bästa presenten om mamma själv får välja
Blommor är den absolut vanligaste gåvan att ge bort i samband med mors dag, vilket 32 procent kommer att göra. Annars är en middagsbjudning, alternativt att helt enkelt träffas, vanliga sätt att uppmärksamma dagen på.
Frågar man dagens huvudpersoner, alltså mammorna själva, vad de önskar sig, ser det ungefär likadant ut. Gåvor i all ära, men det som önskas mest är att få träffa sina barn, något som 44 procent svarar. Därefter följer att bli bjuden på middag, vilket 26 procent gärna blir, följt av att få blommor, något som 23 procent anger.
Foto: Freepik
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.