SVERIGE
Riksförbundet M Sverige med 70 000 medlemmar kräver att regeringen snabba åtgärder då bränslepriserna skjuter i höjden till nya rekordnivåer. Det slår hårt mot många branscher och landets invånare. “För många är det omöjligt att klara sig utan bilen i vardagen”, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige i ett pressmeddelande på torsdagen.
Rysslands krig mot Ukraina har snart pågått i två veckor – och det är bara början. Priset på drivmedel skjuter i höjden och både dieseln och bensinen når nu nya rekordnivåer. Det är omöjligt att förutse hur stora ökningar blir och under hur lång tid det kommer att pågå. Det här slår hårt mot många branscher men det drabbar även privatpersoner.
Politikerna måste agera snabbt
Alla människor inser att kriget inte bara drabbar den ukrainska befolkningen. Det har också konsekvenser för omvärlden. Det finns ett stort stöd för de sanktioner som riktas mot det krigförande Ryssland, och de merkostnader som dessa orsakar accepteras i mycket hög grad. Import av olja och gas från Ryssland stryps, vilket leder till höjda drivmedelspriser. Det kommer i sin tur att leda till högre priser på alla varor eftersom transportkostnaderna ökar.
– Som privatperson kommer man att behöva fundera på hur man kan dra ner på de stigande kostnaderna. För många är det omöjligt att klara sig utan bilen i vardagen. Kollektivtrafiken är sällan väl fungerande utanför storstäderna. Det gör att politikerna nu snabbt måste agera, säger Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige.
Sänk skatt och moms
M Sverige påpekar att den svenska regeringen kan inte påverka råvarupriset på olja och inte heller valutaeffekten. Däremot kan regeringen sänka drivmedelsskatterna till EUs miniminivå och undersöka möjligheten att sänka momsen.
Reduktionsplikten, som infördes 1 juli 2018, innebär en prishöjning på 2–3 kronor per liter för diesel. Den stora prishöjningen beror på istället på världsmarknadspriset på råolja enligt M Sverige som föreslår följande kortsiktiga stödåtgärder:
- Höj och bredda reseavdraget
- Ta bort skatten på trafikförsäkringen
- Fyrdubbla glesbygdsavdraget
- Ta temporärt bort trängselskatt och broavgift
- Sänk energiskatt till EUs minimikrav
- Ta bort momsen på drivmedel
M Sverige avslutar med att påpeka att långsiktigt behöver Sverige i högre grad bli självförsörjande på biobränsle och el.
Läsarfråga
Foto: Freepik