ANNONS

Förra kommunalrådet Peter Wretlund, ansiktsbild
Peter Wretlund (S). Foto: Peter A Rosén

PETER WRETLUND (S): “Den som gapar efter mycket mister som bekant ofta hela stycket”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Kalmar länstrafik har avtal med Östgötatrafiken och Trafikverket om bland annat vilka uppehåll tågen mellan Linköping och Kalmar ska ha. Avtalen är behandlade och godkända av kollektivtrafiknämnden och regionstyrelsen 2020. Nu höjs röster för att peta in fler uppehåll i den redan avtalade sträckan, detta under ett år där vår region ska omförhandla avtal med Trafikverket om ekonomiskt stöd”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län, den så kallade Länsunionen – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna.

“Att i detta läge lyfta in fler uppehåll ser jag som mycket oansvarigt”

PETER WRETLUND (S), REGIONRÅD OCH ORDFÖRANDE I KOLLEKTIVTRAFIKNÄMNDEN I REGION KALMAR LÄN

– Att i detta läge lyfta in fler uppehåll ser jag som mycket oansvarigt. I nuläget får vi 18 miljoner i ekonomiskt stöd för att upprätthålla en interregional trafik med kort övergångstid i Linköping. Jönköpings länstrafik blev för några år sedan av med sitt statsbidrag för att man infört fler uppehåll och då föll premisserna för att erhålla statsbidraget. Den som gapar efter mycket mister som bekant ofta hela stycket och vi behöver fortsatt det ekonomiska stödet för att utveckla möjligheterna till pendling, säger Peter Wretlund (S), kollektivtrafiknämndens ordförande och regionråd med ansvar för regional utveckling och kultur (översta bilden).

“Statsbidraget på 18 miljoner som vi idag får grundar sig på att man ska kunna utföra ett dagsverke i Stockholm under en dag och ta sig fram och tillbaka”

ROLAND ÅKESSON (C), LEDAMOT I KOLLEKTIVTRAFIKNÄMNDEN

– Statsbidraget på 18 miljoner som vi idag får grundar sig på att man ska kunna utföra ett dagsverke i Stockholm under en dag och ta sig fram och tillbaka. Att under ett år där vi ska omförhandla dessa avtal skulle lyfta in fler uppehåll skulle mycket väl kunna bli ödesdigert. Frågan om fler tågstopp måste hanteras som en helhet i samband med upprustningen av banan, säger Roland Åkesson (C), ledamot i kollektivtrafiknämnden. 

Roland Åkesson. Foto: Centerpartiet

– Om restiden ökar så att man inte längre hinner utföra ett dagsverke i Stockholm, kommer den här linjen att förlora sitt tänkta värde för många av våra länsinvånare och lokala företag. Att i nuläget införa fler lokala uppehåll skulle knappast gynna ett fortsatt avtal med Trafikverket och 18 miljoner i intäkter är nog svårt att få ihop genom en resandeökning i exempelvis Mörlunda och Gullringen, säger Björn Brändewall (L), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Foto: Peter A Rosén (översta bilden)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS