DEBATTARTIKEL
Kollektivtrafiken står verkligen i centrum i debatten.
Trots att jag har varit med länge i politiken, kan jag inte påminna mig något tillfälle då det gemensamma resandet har diskuterats så mycket.
Som kristdemokrat är jag en stor entusiast för kollektivtrafik.
Att resa gemensamt är ett klokt sätt att förvalta jordens resurser.
Det leder inte bara till sänkta klimatutsläpp utan också till att ytor i våra städer och samhällen kan användas mer effektivt.
“Ska kunna resa tryggt”
Därför har det under coronapandemin varit en ledstjärna för mig att försöka stärka kollektivtrafikens långsiktiga ställning.
Detta måste ske genom åtgärder av olika slag:
- Resenärer ska kunna resa tryggt. Jag var först i Kalmar län med att efterlysa att resenärer i kollektivtrafiken skulle bära munskydd. Detta har införts, men med ett snabbare agerande tror jag att efterlevnaden också hade blivit större.
- Resenärer ska kunna tjäna på att resa när färre andra gör det. Resandet är idag koncentrerat till ett fåtal timmar under dygnet. Genom att sänka priserna på tider då färre reser, är jag övertygad om att många resenärer kan tänka sig att ändra sina resmönster och att många som idag inte åker buss kan lockas att göra det.
- Kollektivtrafiken måste vara kostnadseffektiv. Vi har idag den näst högsta kostnaden per påstigning i Sverige. Det urholkar stödet i befolkningen eftersom alla kan inse att pengar som hade kunnat gå till sjukvård istället får gå till att täcka underskott i kollektivtrafiken.
- Kollektivtrafiken ska samverka med andra färdmedel, inte försöka tränga ut dem. Så kallad kombinerad mobilitet tror jag har en stor potential. Det gäller dock att de allmänna skrivningarna i strategier och handlingsplaner nu också omvandlas till något praktiskt som medborgarna får glädje av.
- Kollektivtrafiken ska vara komfortabel och kännas modern. I den nya strategin för kollektivtrafiken står att elbussar ska införas. Det tycker jag är mycket bra. De är både tystare och mer bekväma än dagens bussar. Många regioner i Sverige har nu börjat köra med elbussar. Jag anser att vi i Kalmar län borde agera utifrån vad som står i vår strategi och låta invånarna resa med elbuss i stadstrafik.
Nyckeln till att vinna fler invånare för kollektivtrafiken är att erbjuda en tjänst som upplevs som attraktiv och prisvärd. Punkterna ovan har varit mitt sätt att bidra till det.
Har majoriteten fler får de gärna redovisa dem, så ska jag med glädje analysera och stödja dem.
“Bestående”
Det viktiga är att inse att läget före pandemin inte kommer tillbaka. Det går idag inte ens att se något slut på pandemin, trots att många är vaccinerade. Ju längre pandemin pågår, desto mer troligt är det att förändringar av hur vi lever och arbetar blir bestående.
Detta är också precis den bild som länstrafikens kundundersökningar ger. Ju längre pandemin har pågått, desto färre länsinvånare har uppgett att de kommer att återgå till att resa som förut. Detta är något som vi ansvariga politiker måste ta på allvar och möta genom att erbjuda en bättre, mer prisvärd och mer kostnadseffektiv tjänst.
Anders Andersson (KD)
Oppositionsråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden
Foto: Pierre Stjernfeldt