ANNONS

Dator med betalkort
Foto: Svensk Handel

Närmare hälften av svenskarna vill inte längre handla i matbutik

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Att inte längre vilja handla i matbutiken är en tydlig samhällsförändring. Enligt en ny undersökning vill 40% av svenskarna inte handla sina matvaror i butiken.

“Att sköta matshoppingen via nätet kommer snart att bli det vanligaste sättet, säger Jonas Breding på Paypal till Aftonbladet.

En effekt av pandemin är att svenskarna inte längre vill handla sina matvaror i butiken utan väljer att handla online. Det visar en undersökning som Paypal låtit Maru/matchbox genomföra.

– Svenskarnas vanor har snabbt digitaliserats under pandemin och fördelarna med att sköta matshoppingen vi nätet överväger tydligt, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på Paypal, till Aftonbladet.

Servicen och onlineutbudet blir bättre

Enligt undersökningen vill 40% av svenskarna undvika folksamlingar genom att undvika att handla i matbutiken.

– Samtidigt blir både servicen och onlineutbudet fort bättre och det kommer snart att bli det vanligaste sättet att handla, tror Jonas Breding vars undersökning även visar att allt fler beställer hämtmat. Hela 34% har ökat sina livsmedelsinköp online och 90% kommer att fortsätta handla lika mycket eller mer mat online i framtiden.

– Att handla i butik kommer förmodligen, i allt större utsträckning, att bli något trevligt som man gör för att man väljer det, inte för att man behöver. Vilket i sin tur innebär att butikerna blir mer nischade och inbjudande att besöka, avslutar Jonas Breding.

FAKTA / OM UNDERSÖKNINGEN

1 001 slumpmässigt utvalda svenskar som ansvar för hushållets matinköp har svarat på frågor i undersökningen mellan den 6 och 13 november 2021.

Foto: Svensk Handel

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS