ANNONS

Järnväg i vinterlandskap
Foto: Peter A Rosén

“Det är en direkt landsbygdsfientlig infrastrukturplan”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

– Jag varnade redan när infrastrukturpropositionen kom i våras att den var direkt landsbygdsfientlig och skulle kunna resultera i uteblivna statliga satsningar på infrastrukturen i Kalmar län. Idag har vi fått det svart på vitt. Inga av de satsningar regionen och politiken lobbat för, själva eller via Regionsamverkan Sydsverige, finns med i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan, säger Pär-Gustav Johansson (M).

– Det blir ingen stationsombyggnad i Emmaboda. Ingen genomfart E22 Mönsterås. Inga pengar till upprustningspaketet för Stångådals- och Tjustbanan som regionen lobbat för i bred politisk enighet och varit berett att medfinansiera. Ingen trafikplats Glasporten vid riksväg 25 förbi Nybro. Eller någon stationsombyggand i Emmaboda.

– Det är en direkt landsbygdsfientlig infrastrukturplan som slår direkt mot Kalmar län och kommer innebära att vi fortsätter halka efter övriga landet vad gäller tillväxt, befolkningsutveckling och hållbar utveckling.

– Positiva saker att ta fasta på i föreslagen plan: Det nya signalsystemet ERTMS kommer att införas på våra regionala järnvägar i tid för att säkra fortsatt trafik. Och att lagt kort ligger – det vill säga de objekt som ligger i befintlig plan finns också med i förslaget till den nya. Innebär att till exempel förbifart Bergkvara allt jämt lever.

Trafikverket var väldigt tydliga idag med att man tagit fram en plan utifrån direktiven från regeringen och samverkanspartierna då infrastrukturpropositionen togs fram, konstaterar Pär-Gustav Johansson.

“Det här blir nästan löjeväckande”

PÄR-GUSTAV JOHANSSON (M)

– Det innebär en plan med kraftig slagsida, där 80 procent av satsningarna läggs på järnväg och endast på två (2!) nya vägobjekt i hela landet – inget av dessa två i Kalmar län såklart. Trafikverket är tydliga både på presskonferensen idag och i text med vägstandarden kommer att fortsätta försämras i landet med nuvarande prioriteringar från regeringen. Särskilt allvarligt för ett bilberoende län som Kalmar län. De är också tydliga med att standarden på lågtrafikerade järnvägar kommer att gå samma öde till mötes – läs Stångådals- och Tjustbanan.

– Det här blir nästan löjeväckande. Sett till länets andel av landets totala befolkning så borde vi fått satsningar på 10 miljarder kronor. I stället får vi inte en spänn till nya satsningar, bortsett från ERTMS som för övrigt är ett EU-krav som staten måste lägga pengar på. Det är uppenbart för alla att grundorsaken till att vi blir helt förfördelade i Kalmar län stavas nya spår för höghastighetståg – ett resursslukande politiskt prestigeprojekt mellan storstadsregionerna som inte går att räkna hem, varken samhällsekonomiskt eller miljömässigt.

– Jag vill inte skjuta budbäraren Trafikverket. Regionmajoriteten och dess partivänner från länet i ledande positioner har haft alla möjligheter under mandatperioden att påverka för ett positivt besked idag, genom sina historiskt goda ingångar till regeringen som sitter på pengarna och den verkliga makten att fördela dem. Moderaterna i Kalmar län har framfört krav på satsningar i länet direkt till infrastrukturministern och vår riksdagsledamot har framfört samma krav i en motion till riksdagen. Nu är det hög tid att regionmajoriteten också mobiliserar sin samlade poliska kraft för att rätta till den här tokiga infrastrukturplanen. Det har hänt förr att infrastrukturministern tvingats trycka om den en vecka innan beslut i riksdagen.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS