ANNONS

Peter Wretlund (S), regionråd med KLT-buss i bakgrunden
Peter Wretlund (S), regionråd. Foto: Peter A Rosén

Peter Wretlund: “Det är dags att börja åka igen”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Peter Wretlund (S) – tidigare kommunalråd i Oskarshamns kommun och numera regionråd med ansvar för regional utveckling, kultur och kollektivtrafik – hälsar kollektivtrafiksresenärerna i länet välkomna tillbaka.

– Kollektivtrafiken har varit en av de mest drabbade verksamheterna under pandemin. Kollektivtrafiken i Sverige och hela världen hamnade i en väldigt speciell situation, säger han.

– Mycket kollektivtrafik fick slå igen under en period. Men i Kalmar län har vi ändå kunnat rulla i ur och skur under pandemin. Och nu hälsar vi verkligen folk välkomna tillbaka till kollektivtrafiken. Det är dags att börja åka igen. Vi har också kunnat se att människor börjar komma tillbaka, men jag har inga siffror på det. Det kommer siffror snart.

“Vi har haft is i magen hitintills och behållit alla busslinjer”

PETER WRETLUND (S), REGIONRÅD

– Jag är mycket glad och stolt över att vi har behållit vår struktur under pandemin, vilket man inte har gjort i en del andra regioner. Vi har haft is i magen hitintills och behållit alla busslinjer – i väntan på att den där dagen skulle komma, då vi kunde börja åka igen, säger Peter Wretlund.

Peter Wretlund (S), regionråd. Foto: Peter A Rosén

Han fortsätter:

– Precis innan pandemin hade vi lite av rekordsiffror i Kalmar län. 2019 var ett fantastiskt år. Vi hoppas att vi snabbt ska kunna ta oss tillbaka till detta. Kollektivtrafiken är som en patient som förhoppningsvis börjar återhämta sig.

– Vi har tagit höjd för förlusterna och kunnat ta dem. Även om vi har fått några kronor i statsbidrag, så har regionen trots allt kunnat ta detta.

– Nu måste vi komma tillbaka till 2019 års nivå. Vi satsar fem miljoner kronor extra för detta. När vi kommer tillbaka, så måste vi också hitta nya sätt för att utveckla den nya, moderna kollektivtrafiken. Jag hade många idéer när jag fick det här uppdraget, men så kom pandemin och grusade allting. Den stora utmaningen för kollektivtrafiken är att kunna skapa de bästa förutsättningarna för dem som vill byta trafikslag, från bil eller cykel till kollektivtrafik.

Kombinationsparkeringar och trygga miljöer är mycket viktiga, betonar Peter Wretlund.

“Själv tar jag ofta bilen och ställer den på en plats – sedan tar jag bussen”

PETER WRETLUND

– Själv tar jag ofta bilen och ställer den på en plats – sedan tar jag bussen. Det gäller att hitta fler sådana nyckelplatser i länet på olika sätt. Det ska vara upplyst, du ska kunna ställa en cykel för 30 000 kronor där och känna dig trygg med det.

– Du ska kunna stå där som tjej i 15-årsåldern en mörk höstkväll och ändå känna dig trygg. Nyckeln till framtidens kollektivtrafik ligger i detta. Då kan vi få nya grupper att åka. Inte minst män i min ålder, skulle jag vilja påstå. Det handlar om att man ska byta ut värmen i bilen mot en buss, säger 55-årige Peter Wretlund.

Foto: Peter A Rosén

Generellt sett ser vi fler kvinnor än män bland kollektivtrafiksresenärerna.

Många av resenärerna är dessutom lågavlönade personer som helt enkelt är hänvisade till det här trafikslaget av ekonomiska skäl.

Frågan är då hur regionen ska kunna få fler att resa kollektivt?

– Jag tror att man ska laborera med många olika produkter. Seniorkortet har varit en succé. Vi sjösatte något som vi kallar för Seniorkort Plus precis innan pandemin, som vi inte har sett utfallet på – i och med att det inte var någon som åkte. Vi har också infört något som vi kallar för Flexbiljetten – som kanske kan möta det nya normala som kommer efter pandemin, i vissa grupper. Det handlar om dem som jobbar lite mer hemma och inte åker till jobbet fem dagar per vecka.

Hur ser du på förslaget från Vänsterpartiet – om ett årskort för 3 650 kronor (tio kronor per dag)?

– Jag tycker att alla goda idéer är värda att prövas. Absolut. Man måste räkna och titta på det. Det är inget jag avfärdar. Det är väldigt klokt att komma med den typen av idéer. Vänsterns förslag är värt att titta på.

“Jag brukar säga att man måste skjuta björnen innan man kan sälja skinnet”

PETER WRETLUND

– Däremot har exempelvis Moderaterna och Kristdemokraterna en fantastisk övertro på differentierade biljettpriser. De räknar med att de ska få in 24 miljoner kronor den vägen. Det tror jag inte på. Vi har redan differentierat väldigt mycket genom att vi införde seniorkortet. Kalmar län är lite unikt i och med att vi också har integrerat väldigt mycket av vår skolorganisation i kollektivtrafiken.

– Jag brukar säga att man måste skjuta björnen innan man kan sälja skinnet. En annan anledning till att jag har svårt för differentierade biljettpriser är att Kalmar län är ett län med många industrijobb. Vi har också många som arbetar inom välfärden. De har inte möjlighet att jobba flexibelt, som man kan göra i en storstad exempelvis. I vårt län finns det inte så många som kan jobba hemifrån, säger Peter Wretlund.

Han berättar att KLT (Kalmar länstrafik) drar i gång med en stor informationskampanj nästa vecka. Den ska rulla på fram till årsskiftet.

– Vi kommer på olika sätt att försöka rikta insatserna för att folk ska komma tillbaka.

“Välkommen tillbaka”, säger Peter Wretlund (S), regionråd. Foto: Peter A Rosén

– Nu är det jätteviktigt att folk känner sig välkomna och trygga med att börja åka med kollektivtrafiken igen. För att klara framtidens kollektivtrafik, så tror jag även på modeller där man exempelvis knyter företagskort till kollektivtrafiken. De kan kanske ersätta förmånsbilarna. Man kan också ha evenemangsbiljetter, som är knutna till exempelvis Latitudfestivalen i Oskarshamn, triathlontävlingen i Kalmar eller Visfestivalen i Västervik, säger Peter Wretlund.

Han berättar även om BRT-bussarna (Bus Rapid Transit, ett kommersiellt transportsystem med bussar som ska åstadkomma snabb kollektivtrafik med hjälp av stora bussar med hög framkomlighet och stor passagerarkapacitet).

– De ska vandra längs med hela E22:an. Det ska vara ett enda stopp i varje kommun – och de stoppen ska ligga vid E22:an. Du ska slippa åka in i Kalmar, Mönsterås, Oskarshamn och Västervik. Man arbetar med en förstudie och Mönsterås ligger inplanerat som det första BRT-stoppet. Det rör sig om speciella hållplatser med en helt annan standard. Jag tror vansinnigt mycket på detta. Jag tror också att det betyder extra mycket för sträckan mellan Oskarshamn och Västervik – med tanke på att vi inte har järnväg eller flyg.

Peter Wretlund (S) är en flitig bussresenär. Foto: Peter A Rosén

– Vi jobbar med avsiktsförklaringar och kommunerna har påbörjat sina planarbeten, det är komplicerade grejer. Men någon gång ska man börja.

“Det bara rasslar till”

PETER WRETLUND

BRT-linjer finns även inne i städer och Kalmar är på gång med en sådan – längs med Norra vägen, exempelvis.

– Den skulle kunna gå från Lindsdal in till centrum. Och då går bussarna i en egen fil – och de skär rakt igenom rondeller och allting. De får köra mot rött – det bara rasslar till. Vi åkte med en sådan linje i Helsingborg. Man tittar på det från Kalmar kommuns sida, för att lösa trafiksituationen på Norra vägen.

Hur ska man få män i din ålder att resa kollektivt i större utsträckning?

– Det största steget är att få en människa att börja åka kollektivt. Det visar alla undersökningar. Det gäller att få in en vana. Sedan börjar du märka att bussarna är bättre än du trodde. De var inte som när du åkte med de gamla skolbussarna förr i tiden. Det är något helt annat. Du har tillgång till wi-fi – och du åker tryggt och säkert.

– Jag noterar att pushnotiserna om olika olyckor i länet är många. Men när jag sätter mig på en buss känner jag mig ganska trygg, faktiskt.

Det finns fördelar med att åka buss, helt enkelt?

– Ja, absolut. Jag åkte buss långt innan jag fick det här uppdraget. Det är ingen konstlad grej från min sida, säger Peter Wretlund.

“Jag läser mejl och jobbar”

PETER WRETLUND

Vad är det bästa med att åka buss, som du ser det? Är det att du hinner jobba?

– Ja, jag läser mejl och jobbar. Det är dessutom skönt med en liten tupplur. Tryggheten är viktig för mig också.

– Men vi måste bli bättre på att skapa bytesplatser. Vi har exempelvis en samåkningsparkering som byggdes i en helt annan tid vid södra infarten i Oskarshamn. Men där finns det ingen busshållplats, vilket är ett bekymmer. Då tappar du poängen. Men då den byggdes tänkte man bara på samåkningen. Jag är ute efter platser där man kan byta från cykel eller bil till kollektivtrafik. De strukturerna måste vi, tillsammans med kommunerna, bli bättre på att skapa.

Då kanske även de svårflirtade männen i din ålder testar att åka kollektivt?

– Ja, då finns det absolut möjligheter för det, säger Peter Wretlund.

Du är ingen bilmänniska?

– Nej, det är jag faktiskt inte. Prövar man att åka kollektivt, så blir man positivt överraskad. Och jag har gett mig tusan på att åka kollektivt så ofta det går. Jag brukar åka mellan Oskarshamn och Kalmar två–tre gånger per arbetsvecka. Utbudet längs med E22:an är fantastiskt. Det är givetvis sämre när man ska in i landet.

– Det fanns många olyckskorpar som trodde att kollektivtrafiken skulle dö på grund av pandemin. Men det har jag aldrig trott på. Jag tror att det kommande året kommer att vara väldigt avgörande för framtidens kollektivtrafik, säger Peter Wretlund.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS