ANNONS

Järnväg
Foto: Peter A Rosén

Efter dagens besked: “Så här kan det inte få fortsätta”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Idag presenterade Svenskt Näringsliv årets rankning av det lokala företagsklimatet. Kalmar län hamnar på en 13:e plats av 21. Särskilt alarmerande på regional nivå är att företagen i länet ger infrastrukturen bottenbetyg”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande på onsdagen.

– Det här är allvarligt eftersom infrastrukturens status påverkar företagens investerings- och etableringsvilja i vårt län, men bottenbetyget kommer egentligen inte som en överraskning. OECD har framhållit länets infrastruktur som en hämsko för tillväxt och Kalmar län har under en lång period fått stå längst bak i kön när staten fördelat sina infrastruktursatsningar. Nuvarande regering prioriterar resursslukande höghastighetsprojekt mellan storstäderna i stället för upprustning av infrastrukturen i vårt län, säger Pär-Gustav Johansson (M).

“Nu krävs en förändrad infrastrukturpolitik för att Kalmar län på sikt ska få samma förutsättningar att utvecklas som övriga landet”

PÄR-GUSTAV JOHANSSON (M)

– Nuvarande infrastrukturpolitik har försatt Kalmar län i ett Moment 22: Utan infrastruktursatsningar, ingen tillväxt; utan tillväxt, inga infrastruktursatsningar. Regioner med stora satsningar får ökad tillgänglighet och tillväxt, vilket gör att de växer och får ännu bättre förutsättningar i Trafikverkets lönsamhetskalkyler inför nästa nationella transportplan. Regioner som får stå tillbaka, som Kalmar län, halkar efter.

– Så här kan det inte få fortsätta. Nu krävs en förändrad infrastrukturpolitik för att Kalmar län på sikt ska få samma förutsättningar att utvecklas som övriga landet. I kommande nationella transportplan måste de statliga satsningarna fördelas mer rättvist utifrån regionernas andel av landets totala befolkning. För Kalmar läns del skulle det innebära minst tio gånger så mycket pengar som i nuvarande plan. Ansvaret för att påverka regeringen i den riktningen faller naturligtvis extra tungt på partier med direkta ingångar till regeringsmakten.

Rankning av infrastrukturen i länets tolv kommuner:

Oskarshamn 290

Västervik 284

Hultsfred 263

Vimmerby 254

Mörbylånga 247

Högsby 237

Borgholm 225

Torsås 222

Kalmar 202

Mönsterås 189

Nybro 165

Emmaboda 124

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS