ANNONS

Leif Axelsson (SD)
Leif Axelsson (SD). Foto: Peter A Rosén

Leif Axelsson (SD): “Jag är förbannad och skärrad”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

KRISTDALA/OSKARSHAMN

Leif Axelsson (SD), socialnämndsledamot i Oskarshamns kommun, reagerar starkt när han läser artikeln i Oskarshamns-Nytt om IVO-kritiken mot äldreboendet Nyhem i Kristdala (läs artikeln här).

– Jag är förbannad och skärrad, säger han på tisdagskvällen.

Leif Axelsson (översta bilden) berättar att socialnämndens ledamöter fick en dragning av socialchefen efter sommaren 2020, då en semestervikarie hade slagit larm om att det inte stod rätt till på Nyhem. Kort därefter öppnades ett IVO-ärende.

“Jag är oerhört irriterad”

LEIF AXELSSON (SD), LEDAMOT I SOCIALNÄMNDEN

– Men vi har inte fått någon information om IVO-domen. Vi har inte fått se vilken typ av brister det handlar om. Jag ser allvarligt på det här, i och med att vi inte har fått till oss informationen på ett riktigt sätt. Jag är oerhört irriterad.

“Jag skäms”

– En sådan här sak ska inte tas under punkten ”socialchefen informerar”. Det är så pass viktigt att man ska göra ett ärende av det på dagordningen. Man ska verkligen stanna upp och diskutera det.

– Jag är, återigen, kritisk till hur socialförvaltningen sköter saker och ting. Och vi som sitter i socialnämnden får inte ens besöka verksamheterna. Vi får i stället all information via socialchefen. Det är inte bra. Detta måste förändras. Vi i nämnden är arbetsgivare och ytterst ansvariga för verksamheten – och då måste vi kunna känna oss trygga med att förvaltningen informerar utförligt om allt som händer. Tjänstemännen ska hjälpa oss. Den kartan måste bli tydligare. Det är vi politiker som bestämmer och tar besluten. Då ska vi ha rätt underlag också. Jag skäms över att vi ska behöva få reda på allt detta via en tidningsartikel, säger Leif Axelsson.

Han är trött på socialförvaltningens ”mörkläggningsfasoner”.

“Jag fordrar och förväntar mig att socialchefen hanterar den här typen av ärenden på ett bättre sätt framöver”

LEIF AXELSSON

– Vi måste få information – allt måste fram. Det får inte fortsätta på det här sättet. Det måste vara mer ordning och reda inne på socialförvaltningen. Jag är mäkta irriterad över att det är så dåligt skött. Har det kommit en dom från IVO, så ska vi få se den. Och vi ska gå igenom den i nämnden. Och vi måste få komma ut och prata med personal och boende inom verksamheterna.

Vill ha återkoppling

– Jag är förvånad över att IVO-kritiken var så omfattande, men det är jättebra att de har börjat jobba med bristerna på Nyhem – och jag förväntar mig att vi får en återkoppling i ärendet. Jag fordrar och förväntar mig att socialchefen hanterar den här typen av ärenden på ett bättre sätt framöver, säger Leif Axelsson.

“Jag blev förvånad över att det var så mycket”

INGEMAR LENNARTSSON (KD), ANDRE VICE ORDFÖRANDE I SOCIALNÄMNDEN

Ingemar Lennartsson (KD) är andre vice ordförande i socialnämnden.

Han berättar att han hajade till när han läste artikeln om IVO-kritiken.

– Jag blev förvånad över att det var så mycket.

“Måste få en rapport”

– Efter sommaren 2020 fick vi lite information om Nyhem – men det rörde sig inte om några detaljer. Ärendet har inte varit uppe i nämnden.

– Vi får hoppas att förvaltningen har gjort en hel del. Men på nästa nämndsammanträde måste vi få en rapport om hur det har gått, så att vi får reda på vad som har gjorts och inte gjorts, säger Ingemar Lennartsson.

Ingemar Lennartsson (KD).

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS