ANNONS

Oskarshamns sjukhus
Foto: Peter A Rosén

Lista från enkät: Detta fungerar bra och mindre bra på Oskarshamns sjukhus

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Ledningen är inte bra på att förbereda verksamheten för förändringar.

Det är det som sticker ut mest i den senaste medarbetarenkäten (från hösten 2019) på Oskarshamns sjukhus.

En enkät som vår tidning har refererat till i flera artiklar under de senaste dagarna.

Vi bestämde oss därför för att titta närmare på den.

Ett stoppljus användes i enkätsammanställningen för att det ska bli lättare att ta till sig resultatet:

Grönt ljus = Att bevara.

Vitt/grått: Att förbättra.

Orange: Att åtgärda.

Ledningens förmåga att förbereda verksamheten för förändringar hamnade inom det orangea fältet. Något som ska åtgärdas, således.

Vad ska då förbättras (vitt/grått ljus) på Oskarshamns sjukhus, enligt medarbetarenkäten i fråga?

Jo, följande:

Patientsäkerhet.

Personalsäkerhet.

Resurser.

Organisatoriskt ledarskap.

Medarbetarnas hälsa .

Rutiner och system för att förhindra att arbetsskador och/eller arbetssjukdomar inträffar.

Återhämtningsmöjligheterna i arbetet – pauser och arbetsanpassningar.

Stress eller oro som orsakas av arbetet.

Tiden som finns för att hinna med arbetsuppgifterna.

Resurserna som krävs för att medarbetarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter med tillräckligt bra kvalitet.

Antalet arbetsskador och/eller arbetssjukdomar som inträffar bland medarbetarna.

Offrandet av medarbetarnas hälsa för att man ska hinna få mer gjort.

Delaktighet.

Strukturen som finns för att prioritera arbetsuppgifter.

Möjligheten att öppet ifrågasätta chefers beslut eller handlingar.

Ledningens intresse för verksamheten.

Ledningens förmåga att visa att den har kännedom om verksamheten.

Chefers förmåga att hantera konflikter som uppstår på arbetsplatsen på ett bra sätt.

Chefers förmåga att ge återkoppling på hur medarbetarna har presterat i förhållande till verksamhetens mål.

Uppföljningen och utvärderingen av uppsatta mål.

Ledningens förmåga att förmedla verksamhetens mål på ett bra sätt.

Tillvaratagandet av medarbetarnas förslag och synpunkter.

Medarbetarnas känsla av delaktighet i besluten på arbetsplatsen.

Medarbetarnas delaktighet i arbetsplatsens utveckling.

Antalet avvikelser som leder till positiva förändringar.

Utvärderingen av effekten på genomförda förändringar.

Patienters möjlighet att vara delaktiga i patientsäkerhetsarbetet.

Samarbetet med andra verksamheter.

Chefens chefs förmåga att ge förutsättningar för att bedriva en säker vård.

Vårdskador bland patienterna.

Offrandet av patientsäkerheten för att man ska hinna få mer gjort.

Stoltheten över att arbeta inom Region Kalmar län

Kännedomen om arbetsplatsens lönekriterier.

Region Kalmar läns attraktivitet som arbetsgivare.

Samarbetet mellan enheter inom regionen som behöver arbeta tillsammans.

Samarbetet mellan de enheter inom förvaltningen som behöver arbeta tillsammans.

Exempel på sådant som fungerar bra (mörkgrönt eller ljusgrönt ljus):

Patientbemötande

Öppenhet i kommunikation

Icke straff- och skuldbeläggande kultur

Nära ledarskap

Styrning

Motivation

Utvecklingsmöjligheter

Återföring och kommunikation kring avvikelser

Lärandeorganisation

Medarbetarnas ansvarstagande för sin egen hälsa

Förmågan att koppla av från arbetet vid ledighet

Stöttandet av varandra som medarbetare

Närmaste chef visar uppskattning för medarbetarnas arbetsinsatser

Närmaste chef behandlar medarbetarna på ett rättvist och jämlikt sätt

Närmaste chef ger medarbetarna förutsättningar att ta ansvar i arbetet

Medarbetarnas kompetens tas tillvara

Medarbetarna lär nytt och utvecklas i sitt dagliga arbete

Medarbetarna ser fram emot att få gå till arbetet

Arbetet känns meningsfullt för medarbetarna

Medarbetarna diskuterar hur man ska undvika att fel inträffar igen

Medarbetarna arbetar aktivt för att förbättra verksamheten

Medarbetarna får ett bra bemötande när de behöver hjälp

Medarbetarna vågar prata om misstag

Medarbetarna påtalar när något är på väg att gå fel

Medarbetarna lär sig av det som fungerar bra

Medarbetarna är bra på att tillvarata patienters synpunkter

Medarbetarna skulle känna sig trygga om en närstående vårdades på arbetsplatsen

Medarbetarna är stolta över att jobba på Oskarshamns sjukhus

Medarbetarna skulle rekommendera någon annan att börja arbeta på Oskarshamns sjukhus

85,8 procent av medarbetarna på Oskarshamns sjukhus svarade (295 personer av 344). 91 procent av dem som svarade hade kontakt med patienter.

Svarsfrekvensen för Region Kalmar län som helhet landade på 83,5 procent (5 892 av 7 056).

Svarsfrekvensen för hälso- och sjukvårdsförvaltningen låg på 80,5 procent (3 218 av 3 999).

En ny medarbetarenkät skickas ut i höst.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS