LÄNET
Vänsterpartiet i Region Kalmar län gör tummen upp för nedläggningen av Bromma flygplats.
Vänsterpartisterna i regionen får medhåll från partikamraterna i sex andra regioner.
I ett pressmeddelande beskriver de det som att de ”krokar arm” i frågan.
– Från Region Kalmar läns sida ser vi det som fullt möjligt att lägga ned Bromma flygplats och ha nödvändiga flygtransporter till Arlanda. Vi är i stort behov av satsningar på våra järnvägar för att kunna frångå flygtransporterna – de nationella medlen har länge varit snedfördelade och nu är våra regionala tåglinjer helt bortplockade från riksintresset. Av nationella satsningar i infrastrukturplaner har Stockholm i snitt tagit del av över 30 000 kronor/invånare, och rikssnittet ligger på ungefär 20 000 kronor/invånare. I Region Kalmar län är motsvarande siffra 3 000 kronor/invånare. Flera regeringar bär ansvar och den nuvarande har hittills visat sig oförmögen att leverera infrastruktursatsningar som fyller fler behov än storstadsregionernas. För att bygga en hållbar infrastruktur för framtiden behöver vi ha ett bredare perspektiv på investeringar – men vi behöver inte Bromma flygplats, säger Linda Fleetwood (V), bilden, regionråd och gruppledare för Vänsterpartiet i Region Kalmar län.
Hela samhället står inför ett globalt klimathot, betonar hon och partikamraterna Sara Svensson (regionråd i Region Skåne), LiseLotte Olsson (regionråd i Region Västerbotten), Agnes Hulthén (regionråd i Region Halland), Nina Orefjärd (gruppledare i Region Västernorrland), Saga Carlgren (regionråd i Region Gotland) och Erik Olsson (gruppledare i Region Blekinge).
– För Västerbottens del påverkar nedläggningen av Bromma inga andra avgångar än dem från Umeå. En stor del av flygandet, även tjänsteresandet, är dessutom onödigt och görs av ren bekvämlighet. Det finns mer hållbara alternativ som fortfarande gör det möjligt att vara i Stockholm på morgonen och hemma samma kväll eller morgonen därpå. Vi påstår inte att flyget inte behövs, men vi menar att en flygplats i Stockholm räcker. Vi ser hellre en större satsning på klimatsmarta transporter via järnväg, Norrbottniabanan till exempel, men även Inlandsbanan och tvärbanorna för att människor ska kunna leva och verka i hela vårt län, säger LiseLotte Olsson.
– Att flyga mellan Skåne och Stockholm kan knappast ses som rationellt eller ansvarsfullt i dagsläget. Vi behöver ställa om hela samhället i en mer hållbar riktning. Vi behöver satsa stort på infrastruktur som tar ansvar för framtiden, som binder ihop landet och regionerna klimateffektivt och löser person- och godstransporter långsiktigt i stället för att stötta upp miljöineffektiva transportformer som inrikesflyg. Det är utveckling i rätt riktning, säger Sara Svensson.
– Det finns ingen samhällsnytta i korta kommersiella inrikesresor från södra Sverige till Stockholm. Vi behöver börja rensa i det onödiga resandet för att skapa utrymme för det nödvändiga. Vi behöver komma bort från korta inrikesresor med flyg och säkerställa att vi har resurser för klimatsmarta transporter, säger Agnes Hulthén.
– Tåget är framtidens hållbara transportmedel. Flygresor måste förbehållas de allra viktigaste och akuta resorna. För klimatet och Norrlands del är det viktigt att staten nu fokuserar på att snabbt stärka tågförbindelserna norrut. Vi behöver dubbelspår som möjliggör både ökad person- och godstrafik på räls och flyttar trafiken bort från luft och väg. En upprustning av nya Ostkustbanan skulle korta tiderna mellan Stockholm och Sundsvall med 2 timmar och mellan Stockholm och Umeå med 2 timmar 40 minuter, säger Nina Orefjärd.
FOTO: VÄNSTERPARTIET