ANNONS

Järnväg
Foto: Peter A Rosén

Moderaterna kritiserar Länsunionen om prioriteringar i infrastrukturarbetet

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

Den 22 juni, vad vi vet, får Trafikverket nya direktiv från regeringen om det fortsatta arbetet med den nationella infrastrukturplanen. Samtidigt har vi de senaste dagarna kunnat läsa att Länsunionen (S, C, L) och regionen har bett om ett nytt möte med Trafikverket för att försöka få till stora infrastrukturinvesteringar på prioriterade vägar och järnvägar i länet. De senare hade inte svarat när artiklarna publicerades enligt ett pressmeddelande från Moderaternas oppositionsråd Malin Sjölander och Pär-Gustav Johansson.

Länsunionen borde inrikta sina krafter på att uppvakta infrastrukturminister Tomas Eneroth och regeringen som har den verkliga makten att fatta avgörande och eventuellt omvälvande beslut för hur de statliga infrastrukturpengarna fördelas i landet uppmanar de båda oppositionsråden.

“Regionmajoritetens prioriteringar kan jämföras med att fortsätta leta vatten i öknen trots att flera röster ropar att det finns en oas bakom nästa sanddyn, en katastrofal felprioritering som riskerar att lämna länet lika förfördelat som i tidigare infrastrukturplaner”, säger Pär-Gustav Johansson (M).

“Kom in i matchen”

“Moderaterna har skrivit brev och framfört våra krav på större infrastrukturinvesteringar i länet direkt till Tomas Eneroth och i nationell press. Men det är inte vi som har historiskt goda ingångar till regeringsmakten, styr i varenda kommun i länet och har högprofilerade politiker i Trafikutskottet och Trafikverkets styrelse – utan Länsunionen. Det skulle verkligen hjälpa vår sak om Socialdemokraterna och Centern i länet släppte sargen och kom in i matchen”, säger Malin Sjölander (M).

Trafikverkets uppmaning till Länsunionen

“Vi har suttit på samma möten med Trafikverket som Länsunionen. I mars sa Trafikverkets regiondirektör att man behövde ”vägledning från regeringen i kommande proposition eller direktiv” för att kunna satsa på våra regionala järnvägar; i april uppmanade densamme Angelica Katsanidou (S), ordförande för vår regionstyrelse, att försöka ”få fatt på” infrastrukturministern och vädja till dennes ”småländska själ”. Det refererades till Region Blekinge som vunnit framgång på så sätt tidigare. Höll Katsanidou och Länsunionens övriga representanter på mötena för öronen när självaste regiondirektören för Trafikverket uppmanade oss att dyka på regeringen direkt om vi ville få mer pengar till länets infrastruktur?” undrar Pär-Gustav Johansson.

Klockan tickar

“Klockan tickar, var är regionala utvecklingsnämndens ordförandes, Karin Helmersson (C), löfte om att Länsunionen ska ”bli mer kaxiga” i kontakterna med regeringen? Eller har hon och övriga majoriteten en utstuderad plan för att kunna peka finger åt orubbliga Trafikverket om Kalmar län åter igen får småsmulor av den statliga infrastrukturkakan – för att kunna rädda sina partivänner i Stockholm undan massiv kritik från Kalmar län? Det är i så fall ett osedvanligt cyniskt maktspel på bekostnad av länets befolkning”, avslutar Malin Sjölander (M).

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS