OSKARSHAMN
Hur ser vikariesituationen ut inför den stundande sommaren?
Exakt vilka krav på utbildning och kompetens ställs vid anställning och förekommer det att personer som inte uppfyller dessa krav anställs – och i så fall hur många och hur ofta?
Hur ser situationen ut när det gäller medarbetarnas svenskkunskaper inom omsorgen?
De frågorna ställer fullmäktigeledamoten Michael Erlandsson (SD) i en interpellation till socialnämndens ordförande Rolf Lindström (M).
Michael Erlandsson har skrivit interpellationen med anledning av situationen inom omsorgen i Oskarshamns kommun.
”Våra medborgare ska möta en omsorg som räcker till, tar hänsyn till varje persons unika behov och förutsättningar samt önskemål. I en god omsorg försvinner inte den enskilde i mängden utan lyfts i stället fram och stärks. Svensk omsorg ska präglas av professionalitet, kvalité och engagemang. Personalen ska besitta såväl djupa som breda kunskaper och må bra på sin arbetsplats. Det är först när medarbetarna trivs, är trygga och upplever att de räcker till som vi kan få en omsorg av toppkvalité”, skriver Michael Erlandsson.
Han fortsätter:
”För att nå dit krävs tydliga krav på utbildning och kompetens hos personalen, inte minst vad det gäller kunskaper i svenska språket. Sådana krav måste efterlevas och framhållas tydligt för att en trygg och säker omsorg ska kunna uppnås. Ur ett arbetsmiljöperspektiv är tydliga krav och förväntningar avgörande för hur medarbetarna mår och trivs. Medarbetare ska ges goda förutsättningar till fortbildningar och träning för att garantera en god omsorg såväl som goda arbetsplatser. För att uppnå detta måste alltid medarbetarnas och brukarnas behov stå i centrum för de beslut som politiken tar angående omsorgen.”
”Medarbetarnas svenskkunskaper är avgörande för att de ska trivas på sin arbetsplats och för att brukarna ska kunna förstå och göra sig förstådda med dem som utför omsorgen. På många håll i landet har denna fråga aktualiserats då det stundvis finns brister i medarbetarnas svenskkunskaper. Sverigedemokraternas uppfattning är att Oskarshamns kommun ska vara ett föredöme och att vi ska kunna garantera att medarbetarna inom omsorgen behärskar svenska i en sådan grad att missförstånd inte kan uppstå.”
”Tyvärr kan vi i dag se en omsorg där det finns många frågetecken. Många medarbetare upplever att de inte hinner med sina arbetsuppgifter, att de är stressade och inte blir hörda. Man upplever ofta en frustation över att man inte hinner ge brukare den tid som de behöver, vilket i sin tur skapar en frustration hos medarbetarna”, skriver Michael Erlandsson.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.