ANNONS

Cykel och cyklist
Genrebild: Freepik

Medborgarförslag: Trygg cykelväg till och från Oskarshamn

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Trygg cykelförbindelse mellan Sporrek – norr om Oskarshamn – och Oskarshamn.

Det är vad en person vill ha.

Hon lyfter fram det i ett medborgarförslag till kommunen.

“Inga långa avstånd”

”Exempelvis till infarten vid Glabo mot Saltvik. Som det ser ut i dagsläget får man cykla på E22:an, med mitträcken, för att komma till Oskarshamn eller från Oskarshamn till exempelvis Stensjö by”, står det i förslaget.

”I praktiken är det inga långa avstånd det handlar om – cirka 850 meter.”

”Som boende en bit norr om Oskarshamn, och på ”fel” sida av E22:an, är det inte svårt att känna sig aningens exkluderad i satsningen på folkhälsa i kommunen”

”Som boende en bit norr om Oskarshamn, och på ”fel” sida av E22:an, är det inte svårt att känna sig aningens exkluderad i satsningen på folkhälsa i kommunen. För oss som bor på västra sidan av E22:an finns just nu ingen möjlighet att gå eller cykla till stan utan att korsa E22:an. Vi är ett stort antal familjer (över 50 hushåll, och av dem ett stort antal barnfamiljer) som gärna hade kunnat lämna bilen hemma för resor till jobb och andra aktiviteter”, skriver personen, som slår fast att det hade varit en stor vinst för miljön och bra ur ett folkhälsoperspektiv.

“En vinst”

”Det vore även en vinst för familjerna i Oskarshamn att kunna cykla till exempelvis Stensjö by, som är ett välbesökt utflyktsmål.”

”Jag har tidigare haft kontakt med en tjänsteman i kommunen, som hänvisade till Trafikverket, där jag fortfarande efter flera månader inte fått något svar”, skriver personen, som även har lyft frågan i en insändare i lokalpressen.

Hon har stöd av de boende i Sporrek, med omnejd, via en Facebook-grupp.

FOTO: FREEPIK

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS