ANNONS

dackarna

Polen fortsätter att skapa helt egna speedwayregler

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Den polska speedwayen fortsätter att skapa egna regler – utan hänsyn till övriga nationer.

Närmast ligger ett förslag att domarna i Polen inte längre ska bry sig om de så kallade mikrorörelserna, 1–2 centimeter, efter att gröna lampan är tänd.

– I sak kan jag väl hålla med, men ska en sådan regel genomföras måste det ske genom FIM så det blir lika för alla, säger speedwaydomaren Ola Hansson.

Tidigare har man delat ut böter för smårörelser när den gröna lampan har tänts, och självklart avbrutit starten. Förslaget är att böterna ska tas bort.

Den viktigaste regelförändringen för det nya startförfarandet är att domarna inte längre kommer att straffa spelare för mikrorörelser.

Speedway-förare får inte längre varningar för rörelser på 1-2 centimeter och för rörelser medan de tar startpositionen omedelbart efter att de har tänt det gröna ljuset.

Förslaget har tagits fram av en grupp om åtta personer med bland andra Tomasz Gollob och Krzysiek Cegielski.

“Noggrant övervägande”

– Med tanke på att det sådana pojkar som Tomasz Gollob och Krzysiek Cegielski är bland beslutsfattarna, är jag övertygad om att beslutet har tagits efter noggrant övervägande. De förändringar som redan har presenterats för oss ser logiska ut, säger den tidigare ledaren för lagen Zielona Góra och Toruń, Jacek Frątczak till Pobandzie.com.pl

– Naturligtvis kommer inte regeln att helt eliminera domarnas subjektiva beslut, men nu kommer vi säkert att eliminera vissa absurda situationer. Det har förekommit fall där körningen avbrutits flera gånger av små ryckningar. Ibland koncentrerar sig domarna mer på om någon rör sig än att de kommer i väg från tejpen. Nu kommer rytmen i tävlingarna säkert att bli bättre och det är mycket viktigt för fansen och förarna.

Problemet med den nya regeln är att den bara kommer att gälla i Polen och det kommer med all sannolikhet att skapa missnöje och debatt bland förarna, bland annat bland de förare som kör i andra länder och individuella tävlingar som VM-serien.

I Sverige är problemet med mikrostater i sig inget större problem. Den svenska domarkåren är förmodligen världens bästa.

“Lär sig snabbt”

– Vi är fem domare som dömer elitserien (BAUHAUSLIGAN) och tre som dömer i Allsvenskan. Det handlar om att få in en bra fingertoppskänsla, säger Ola Hansson.

– Förarna ska stå cirka 10 centimeter från tejpen när den gröna lampan tänds och sedan ska det ta runt 1,5 sekunder tills vi släpper upp tejpen. Blir det 1,8 sekunder så känns det som en evighet för förarna. Men förarna lär sig snabbt hur de olika domarna agerar.

Det stora problemet är de reaktionssnabba förarna. Det händer att heaten stoppas för tjuvstart. Ett problem som är betydligt större i Polen och England än i Sverige.

– Det handlar om kontinuitet för oss domare. Det märks väldigt väl om man varit borta från dömandet i en månad. Det märktes också förra säsongen när säsongen blev komprimerad på grund av covid-19. Det tog några matcher att hitta rätt, säger Ola Hansson.

Enligt planerna är det seriepremiär i BAUHAUSLIGAN den 4 maj och i Polen kör Ekstraliga i gång den 3 april.

ARKIVFOTO

PETER A ROSÉN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS