ANNONS

andersanderssonkd

Anders Andersson (KD): “Särskilt bekymmersam”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

“Trafikverket har under det senaste året gått igenom vilka delar av den svenska infrastrukturen som inte längre bör betraktas som riksintresse. För Kalmar läns del ger genomgången ett dystert besked: delar av Stångådals- och Tjustbanorna bedöms inte längre vara av riksintresse”, skriver Moderaterna och Kristdemokraterna i ett pressmeddelande på fredagen.

– Förslaget är helt oacceptabelt! Det är ju inte bara Stångådalsbanan, utan även Tjustbanan och flera vägar i länet som Trafikverket vill klassa ner. Om det blir verklighet så riskerar Kalmar län att bli isolerat och halka efter ännu mer i utvecklingen. Regionmajoriteten har tongivande partikamrater från länet i både Trafikutskottet och Trafikverkets styrelse. De måste göra allt för att sätta stopp för det här galna förslaget, säger Pär-Gustav Johansson (M), regionråd med ansvar för frågor om regional utveckling.

“Har misslyckats”

– Särskilt bekymmersam är Trafikverkets syn på Stångådalsbanan, där det från regionens sida finns planer både på upprustning och pendeltågstrafik. Dessutom köps nya tåg för flera miljarder. Vi från KD och M har länge varnat för att Länsunionen har misslyckats med att förankra satsningar utanför länet. Regionråden för S och C har misslyckats med att få stöd från sina partikamrater i Region Östergötland. Regional trafik över länsgränser måste ha stöd från båda länen. I Trafikverkets bedömning ser vi nu konsekvenserna, säger Anders Andersson (KD), bilden, regionråd med ansvar för frågor om kollektivtrafik. 

ARKIVFOTO

PETER A ROSÉN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS