LÄNET
“Sydsvenska Handelskammarens rapport om hur de statliga infrastruktursatsningarna har fördelats i landet de senaste 20 åren tydliggör på ett övertygande sätt hur missgynnat Kalmar län har varit”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.
“I sak är uppgifterna emellertid ingen nyhet. Rapportens största förtjänst kan istället bli att den fungerar som en spark i baken på regionmajoriteten att öka påverkansarbetet mot stat och regering för ett stort upprustningspaket till våra vägar och järnvägar i nästa infrastrukturplan. Precis som vi har förslagit i våra två senaste gemensamma budgetförslag med KD, men som majoriteten då har sagt nej till. “
“Upp till bevis”
– Nu är det upp till bevis för Länsunionen. Med sin starka politiska uppställning i länet och med högprofilerade politiker i Trafikutskottet och Trafikverkets styrelse samt en infrastrukturminister med småländska rötter så har man en historisk möjlighet att påverka regeringen och stödpartierna gällande länets tilldelning av statliga infrastruktursatsningar i nästa infrastrukturplan. Allt annat än ett ”Kalmar länspaket” som rättar till den långvariga snedfördelningen och ger länet möjligheter att utvecklas vore ett misslyckande med ett sådant upplägg, säger Pär-Gustav Johansson.
“Mer framgångsrika”
– I rapporten ser vi tydliga exempel på andra län som varit betydligt mer framgångsrika när det gäller att paketera och övertyga makthavare i riksdag och regering om att det är väl spenderade resurser. Trollhättan i Västra Götaland är ett sådant exempel. När vi tittat på hur de jobbat har de exempelvis arbetat strukturerat med påverkansarbete, något som vi också föreslagit i regionfullmäktige vid flera tillfällen. Vi är övertygade om att det skulle ge bättre utfall i framtiden, säger Malin Sjölander.
ARKIVFOTO
PIERRE STJERNFELDT