LÄNET
Den 13 december tar SJ Öresund över drift och underhåll av Öresundstågen.
SJ Öresund kommer på uppdrag av Öresundståg bland annat framföra tågen, ansvara för underhåll av fordonen samt ansvara för ombordpersonalen.
Avtalet sträcker sig över 8 år med möjlighet till förlängning på två år. Totalt värde cirka 8 miljarder kronor på tio år. Utöver drift och underhåll innehåller det nya avtalet ett stort antal förbättringar för resenärerna.
Det är ett stort ansvar att få förmånen att köra Öresundstågen som är ett av Sveriges största trafiksystem. I ett och ett halvt år har vi arbetat för att uppfylla och få på plats de förbättringar och utvecklingar av trafiken som vi kommit överens om i avtalet. Jag är övertygad om att resenärerna kommer att uppleva att Öresundståg utvecklats till det bättre, säger Anders Gustafsson VD SJ Öresund.
Förbättringskraven i det nya avtalet som startar den 13 december är bland annat:
- Ersättningstrafiken vid trafikstörningar stärks genom ett mer omfattande nätverk av bussar i beredskap.
- Fokus på att förenkla för resenärerna på tågen och perrongerna vid störningar genom ökad bemanning och service.
- Minst en tågvärd i varje tågsätt och synligare personal i och omkring tågen.
- Fordonsunderhållet förbättras i den nybyggda Hässleholmsdepån. Fler tåg kan vara i drift samtidigt. Ett optimerat underhåll, ökad kvalité och effektivitet gör det möjligt att förbättra städningen av tågen, vilket också är viktigt för helhetsupplevelsen ombord.
- Det nya avtalet är, till skillnad mot det tidigare, ett incitamentsavtal som innebär att SJ Öresund premieras för hög punktlighet, ökat resande och hög kundnöjdhet.
Vid trafikstarten kommer den nybyggda tågdepån utanför Hässleholm att tas i drift. Där kommer tågen att servas, repareras och städas. Depån är placerad mitt i Öresundstågssystemet vilket innebär många fördelar vilka på sikt kommer innebära positiva förändringar för tågresenärerna, exempelvis fler tåg i trafik och bättre punktlighet.
Vi är glada över att avtalet startar nu på söndag och att det är SJ Öresund som står för både drift och underhåll. Vi både tror och hoppas att detta ska leda till säkrare drift av tågen som även ska leda till en bättre reseupplevelse för våra resenärer, säger Christer Holmgren trafikdirektör Kalmar länstrafik.
Fakta om Öresundtåg
Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Bolaget Öresundståg drivs av Kalmar länstrafik tillsammans med Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Skånetrafiken och Västtrafik. Öresundståg samarbetar även med DSB och danska Transportministeriet för att kunna bedriva tågtrafik i Danmark.
- Totalt 111 tågsätt används i Öresundstågstrafiken. De har en maxhastighet på 180 km/h och är utformade för bekväma regionala resor inom och mellan de samverkande regionerna och till och från Danmark.
- Varje tågsätt består av tre sammankopplade vagnar med sammanlagt 227 sittplatser. Vid behov kopplas upp till tre tågsätt samman och kapaciteten blir totalt 681 sittplatser.
- Varje tågsätt kör cirka 255 000 km per år.
- De äldsta tågsätten har kört mer än 4 miljoner km.
- Just nu pågår upprustning och uppfräschning av tågen, hittills har 37 tåg rustats upp.
- Från och med 1 januari 2021 har samtliga Öresundståg fri wifi-uppkoppling, även i Danmark.
Trafikhuvudmän och ägarandel i Öresundståg AB
- Skånetrafiken, 40 %,
- Länstrafiken Kronoberg, 12 %,
- Blekingetrafiken, 12 %
- Hallandstrafiken AB genom Region Halland, 12 %
- Kalmar länstrafik, 12 %
- Västtrafik AB genom Västra Götalandsregionen, 12 %
Läs mer på oresundståg.se
FOTO
KALMAR LÄNSTRAFIK
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.