MÅLILLA
Dackarna har så här långt gjort klart med åtta förare till nästa säsong. Ytterligare fyra förare ska in – och minst en av dem ska vara en toppförare. En pålitlig heatledare.
– Just nu är det lite som att spela schack. Jag känner att jag ska ha lite is i magen, säger Dackarnas lagledare Mikael Teurnberg.
Trupperna i Bauhaus-ligan får totalt innehålla åtta förare med ett snitt över 0,500.
Dackarna har just nu fyra sådana förare under kontrakt (Jacob Thorssell, Frederik Jakobsen, Rasmus Jensen och Kevin Wölbert).
Målillaklubben har också skrivit kontrakt med fyra förare med snittet 0,500; Maksymilian Bogdanowicz, Avon van Dyck, Theo Johansson och Sammy van Dyck.
– Så här långt känns lagbygget bra. Vissa lag har laddat på och är nästan färdiga medan vissa knappt presenterat något alls än. Vi ligger lite mitt emellan. Det finns fria förare och vi har till den 28 februari på oss att sätta truppen, säger Mikael Teurnberg.
“Inte stressad”
Fyra platser återstår alltså att fylla i truppen.
– Som det känns nu ser jag Jacob och Rasmus som heatledare och Frederik och Kevin på plats 2 och 4. I Jacob, Rasmus och Frederik har vi tre förare som kan ta stora steg i sin utveckling, de har inte nått toppen av sina karriärer. Kevin Wölbert är en snabb förare som jag tror kan ta ett steg till. Kan vi komplettera med en stark femteförare ser det riktigt bra ut, säger Mikael Teurnberg.
Dackeledaren fortsätter:
– Det betyder att det är en toppförare, en heatledare, vi ska ha in. Alltså en förare för plats 1, 3 eller 5 i laguppställningen. Jag vrider och vänder och lyssnar runt en hel del och har kontakt med en handfull förare i den yppersta världseliten. Jag känner mig inte stressad utan ser möjligheterna.
“Svårt”
Den pågående pandemin gör att det är svårare än vanligt att spika en trupp.
– Förarna som kör i Ekstraliga i Polen får bara åka i en liga till och alla har inte tagit beslut kring det än. Det är överhuvudtaget svårt att veta hur mycket vissa förare kommer att vara tillgängliga för att köra i Sverige så det kan också vara så att vi måste ha två toppförare som delar på en plats.
– Utöver detta så tittar jag också på något komplement till plats 2 och 4, säger Mikael Teurnberg.