DEBATTARTIKEL
När vi ser tillbaka på sex år med Stefan Löfven (S) som statsminister finns det mycket att säga.
Europas sämsta tillväxt, brottslighet som skjuter i höjden, förvandlingen från ett föregångsland till ett avskräckande exempel.
En sak som sticker extra i ögonen är det uppenbara föraktet, och oförståelsen, för tillvaron utanför storstäderna.
Den rödgröna regeringen och dess stödpartier framhåller hur mycket de gör för miljön, subventionerade elcyklar, höjda bensinpriser, miljöskatter på plastpåsar och vidare.
“Anpassade för storstadsbor”
Tittar vi närmare på alla dessa förslag har de en sak gemensamt – de är anpassade för storstadsbor och drabbar landsbygden hårdare än staden.
Landsbygden kvävs nu långsamt under en störtsjö av nya lagar, regler och förordningar.
Inom en snar framtid är det de små fristående bensinmackarna som drabbas.
Lokala bensinmackar är många gånger en av de viktigaste servicefunktionerna som existerar ute i landet.
Tillgången till drivmedel är avgörande för att hela landet ska fungera.
Nya krav från MSB gör gällande att 2022 behöver samtliga drivmedelsstationer uppdatera rörledningar för förvaring av bränsle. Enligt branschorganisationen kan notan landa på dryga miljonen för varje enskild bensinmack.
Detta är inget problem för de större kedjorna men förödande för mindre, fristående, aktörer. Det finns ingen hjälp, inga statliga stöd och inga statliga subventioner.
“Kväver landsbygden”
När regeringen vill subventionera elcyklar är det inga problem att punga ut 350 miljoner kronor.
När samma regering står inför faktum att 500 bensinmackar riskerar dö sotdöden är man istället likgiltig.
Socialdemokraterna och dess samarbetspartier kväver den svenska landsbygden, en bensinmack i taget.
Eric Palmqvist (SD) Riksdagsledamot i Näringsutskottet
Mattias Bäckström Johansson (SD) Riksdagsledamot Kalmar län
Martin Kirchberg (SD) Regionråd Kalmar län