KALMAR LÄN
Förtroendet för 1177.se är lågt i Kalmar län. Det framgår av Hälso- och sjukvårdsbarometern för 2019.
I ett pressmeddelande konstaterar Region Kalmar län att endast 62 procent i vårt län har angett att de har ett högt förtroende för råden som ges via 1177.se.
Därmed ligger Kalmar län under rikssnittet. Även förtroendet för e-tjänsterna på 1177.se har minskat. Framför allt bland medborgare som är mellan 40 och 69 år – samt bland dem som har passerat 80-strecket.
Däremot är allmänhetens förtroende för 1177, Vårdguiden, via telefon stabilt – även om Kalmar län även där ligger under snittet, vid en jämförelse med övriga regioner i Sverige.
Stort förtroende för vården
Befolkningen i vårt län fortsätter dock att ha ett högt förtroende för hälso- och sjukvården, enligt enkäten. 69 procent av de tillfrågade länsborna svarade att de har ett stort förtroende för hälso- och sjukvården, som helhet, i länet. Snittsiffran för riket landade på 60 procent.
75 procent av de tillfrågade har ett högt förtroende för sjukhusen i länet (Västervik, Oskarshamn och Kalmar). Det är en ökning jämfört med året innan. Förtroendet för hälsocentralerna, inom primärvården, är dessutom betydligt högre än i riket som helhet. Här hamnar Region Kalmar län på tredje plats i landet.
När det gäller tillgången till vård, finns medborgarna i vårt län bland dem som är nöjdast i Sverige. 88 procent svarade att de anser att de har den hälso- och sjukvård som de behöver. När det kommer till väntetider till hälsocentralerna och sjukhusen rankas Kalmar län som den näst bästa regionen i landet.
De tillfrågade i Kalmar län tillhör även dem som i störst omfattning anser att vården ges på lika villkor – vilket innebär att behovet styr, och inget annat. Befolkningen i vårt län är också mest positiv till att levnadsvanor tas upp vid ett vårdbesök (kost, motion, tobak och alkohol). 86 procent svarade ja på den frågan.
”Förtroendet är oerhört viktigt”
– Överlag är det imponerande resultat. År efter år var vi väldigt höga förtroendesiffror för sjukvården i länet. Däremot måste vi öka förtroendet för 1177.se, inte minst e-tjänsterna. 1177 Vårdguiden, både på telefon och på webben, är första linjens sjukvård – och förtroendet är oerhört viktigt, säger regiondirektören Ingeborg Eriksson.
1 000 personer, 18 år och äldre, i Kalmar län svarade på enkätfrågorna under april-maj och oktober-november förra året. De fick svara på totalt 14 frågor.
TEXT
Peter A Rosén
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.