OSKARSHAMN
Igår lovade företrädare för Oskarshamns kommun att alla föräldrar, och andra berörda, skulle få information om coronasmittan på Vallhallaskolan under tisdagskvällen.
Men så blev det inte, vilket vår tidning skrev om tidigare idag.
Hur kommer det sig att inte alla blev informerade under gårdagskvällen? Den frågan ställde vi till Peter Backhof, som är verksamhetschef för grundskola, gymnasium och vuxenutbildning i kommunen.
Han svarar på onsdagsförmiddagen och berättar att det i första hand är kommunikationsverktyget Unikum som används i kontakten mellan skolan och vårdnadshavarna.
“Olyckligt”
“Det användes även under tisdagseftermiddagen för att informera vårdnadshavarna om covid-19-fallet på Vallhallaskolan.”
“Det är olyckligt om det finns vårdnadshavare som inte nåtts av den informationen. Som vårdnadshavare är det viktigt att ha rätt e-postadress registrerad på Mina sidor på kommunens hemsida för att information i Unikum ska komma direkt till den registrerade e-postadressen. Under onsdagen och torsdagen kommer information att skickas ut via Unikum samt skickas hem med eleverna om hur man uppdaterar sina kontaktuppgifter på hemsidan och hur man når Unikum”, säger Peter Backhof.
TEXT
PETER A ROSÉN
FOTO
FREEPIK
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.