ANNONS

Det första av de 28 nya Krösatågen har anlänt till Småland. Foto: Region Kalmar län/Pressbild
Det första av de 28 nya Krösatågen har anlänt till Småland. Foto: Region Kalmar län/Pressbild

”Det känns väldigt glädjande att det första nya Krösatåget nu är på plats i Sverige”

ANNONS

KALMAR LÄN

”Efter en lång resa genom Europa har det första av 28 nya Krösatåg anlänt till Sverige. Det betyder att det går att få en glimt av det helt nya tåget på svenska spår. Nu ska tågtillverkaren CAF provköra tåget i minst 20 000 kilometer innan det kan köra i linjetrafik år 2026”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

”Det första nya Krösatåget började sin resa i Beasain i Spanien, där det tillverkas, genom Europa och sedan med färja från Tyskland till Trelleborg – och därifrån vidare till Nässjö. Det var Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg som gav Transitio uppdraget att upphandla de nya tågen som ska ersätta och utöka Krösatågens befintliga fordonsflotta.”

”Innan tåget får köra i linjetrafik ska CAF genomföra omfattande tester för att säkerställa att allt fungerar som det ska”, skriver regionen.

– Den som vill få en glimt av det nya Krösatåget kommer att kunna få det när det provkörs i Sverige. CAF provkör tågen i minst 20 000 kilometer runtom i landet, inklusive i de småländska skogarna, säger Patrik Axenstjerna, projektledare på Transitio. Först efter provkörning och testperiod är tåget leveransklart. Om allt går enligt plan ska det vara i linjetrafik år 2026. 

Komfort och modern teknik

”Tågen bygger på ny teknik, har wifi, skärmar för trafikinformation i realtid, är tillgänglighetsanpassade bland annat med låggolv och har flexibla ytor för cyklar och barnvagnar”, skriver regionen.

– Det känns väldigt glädjande att det första nya Krösatåget nu är på plats i Sverige. Förvisso är det en lång testperiod som kvarstår innan tåget kan tas i linjetrafik, men nu vi har i alla fall kommit ett steg närmare nya moderna och bekväma tåg inom Krösatågssystemet. För Region Kalmar läns del förväntas de nya tågen att levereras under åren 2026-2028, säger Mattias Ask, trafikdirektör.

+1
8
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS