ANNONS

Ansiktsbild på Peter Wretlund (S), ordförande i Smålandshamnar AB
Peter Wretlund (S). Arkivfoto: Peter A Rosén

Peter Wretlund (S) om SD:s utspel: ”Att gå tillbaka till fossil diesel vore som att backa in i framtiden”

ANNONS

KALMAR LÄN

”SCV-majoriteten satsar framåt i kollektivtrafikupphandling – SD vill vända tillbaka”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.

”I den kommande upphandlingen av kollektivtrafik i Kalmar län vill SCV-majoriteten ta ännu ett kliv mot en mer hållbar framtid. SCV-majoriteten står fast vid att kollektivtrafiken ska drivas på fossilfria bränslen. Ett beslut som gynnar både invånarnas hälsa, klimatet och försörjningsberedskapen.”

”Sverigedemokraterna i Region Kalmar län har i stället föreslagit att kollektivtrafiken i den kommande upphandlingen ska köras på fossil diesel, detta vore att ta flera steg bakåt i utvecklingen anser SCV-majoriteten”, skriver de tre partierna.

”Vill undvika hälsofarlig luft”

– Att gå tillbaka till fossil diesel vore som att backa in i framtiden. Den trafikupphandling vi nu genomför följer Svensk Kollektivtrafiks miljöbilaga, som tydligt föreskriver att kollektivtrafiken ska vara fossilfri. Vi vill undvika hälsofarlig luft i våra tätorter, ett oljeberoende som gör oss sårbara i händelse av krig och konflikter, samt ta vårt ansvar för att minska utsläppen som redan påverkar Kalmar län med exempelvis översvämningar och värmeböljor. Här har vi en chans att göra skillnad, och SCV-majoriteten tänker ta den. Vi värnar framtida generationer i Kalmar län och vill att de ska få uppleva vårt vackra län utan att drabbas av kortsiktiga beslut, säger Peter Wretlund (S), kollektivtrafiknämndens ordförande.

”Att minska beroendet av fossila bränslen är en avgörande del av SCV-majoritetens strategi för att stärka Region Kalmar län inför framtiden. Fossildrivna fordon bidrar till luftföroreningar som påverkar folkhälsan, inte minst i länets tätorter. Genom att välja fossilfria alternativ minskas utsläppen av skadliga partiklar, vilket leder till bättre luftkvalitet för länets invånare. En annan central aspekt, som även SD lyfter, är beredskapsfrågan. Trots det förespråkar SD att binda sig vid fossil diesel, vilket innebär en ökad sårbarhet vid kriser och konflikter”, skriver S, C och V.

”Direkt kontraproduktivt”

– Sverigedemokraterna hänvisar till beredskapsfrågan och att då binda sig vid ett drivmedel som till 100 procent är importerat, bland annat från Ryssland och andra skurkstater, blir ju direkt kontraproduktivt. Däremot har vi väldigt goda förutsättningar i länet och i Sverige att producera fossilfria och förnybara biodrivmedel. Det blir en stor vinst både för näringslivet och klimatet, säger Karin Helmersson (C), regionala utvecklingsnämndens ordförande.

– Till skillnad från tidigare upphandlingar så går vi inte den här gången in och pekar ut ett visst drivmedel förutom när det gäller stadstrafiken som kommer att köras på el. I stället så är upphandlingen öppen för alla fossilfria drivmedel. Skulle det till exempel bli biogas så har vi redan idag en produktion i länet som täcker kollektivtrafikens behov. Skulle det i stället bli HVO så sker idag den största andelen av importen från våra nordiska grannar och det finns väldigt goda förutsättningar för att öka den inhemska produktionen, säger Lena Granath (V), regionråd och ledamot i regionstyrelsen.

+1
3
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
4

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS