ANNONS

Försäkringskassans fasad
Foto: Försäkringskassan

”Försäkringskassan följer inte gällande regler”

ANNONS

SVERIGE

”Försäkringskassans långa handläggningstider gör att personer som bor utomlands och ansöker om S1-intyg för att få sjukvård ofta får vänta 1–2 år på beslut. Försäkringskassan behöver prioritera arbetet med intyget högre och få ner den stora mängden pågående ärenden. Det visar en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) som publiceras i dag”, skriver ISF i ett pressmeddelande.

”ISF har på uppdrag av regeringen granskat Försäkringskassans arbete med sitt EU-uppdrag om S1-intyg. Intyget är ett gemensamt EU-intyg som ger en person rätt till hälso- och sjukvård i landet där hen bor, när personen exempelvis bor och arbetar i olika länder. Granskningen visar att det finns betydande brister i Försäkringskassans hantering av S1-intyg.”

– Tanken med ett S1-intyg är att personen ska kunna besöka sjukvården utan att behöva ligga ute med pengar och oroa sig för om ersättningen från Försäkringskassan kommer i efterhand. Men de långa handläggningstiderna gör att personerna inte får den tryggheten, säger Madelene Bougas Lööf, projektledare för granskningen.

”Grundproblemet är att Försäkringskassan har många pågående ärenden som byggts upp över tid och som skapar extraarbete för handläggarna”, skriver ISF.

”Tar tid från handläggningen”

– Handläggarna behöver exempelvis lägga mycket tid på att svara på frågor från personer som fått vänta länge på sina intyg, vilket tar tid från den faktiska handläggningen och därmed bidrar till de långa handläggningstiderna, säger Madelene Bougas Lööf.

”Handläggarnas it-stöd är också bristfälligt och deras styr- och stöddokument är omfattande och spretiga som gör att handläggarna behöver leta information på flera ställen för att kunna fatta beslut i ärendena”, skriver ISF.

– Att behöva leta efter stöd på många olika ställen förlänger också handläggningstiderna och ökar risken för fel, säger Madelene Bougas Lööf.

”I de flesta situationer tillämpar Försäkringskassan reglerna för S1-intyg rätt. Men ett delat ansvar för handläggningen mellan olika avdelningar på myndigheten riskerar att leda till felaktiga beslut eftersom avdelningarna i vissa situationer tillämpar reglerna på olika sätt och ibland kräver olika underlag för att fatta beslut”, skriver ISF.

”Behöver prioritera arbetet”

– Vi ser också att när Försäkringskassan tillämpar reglerna om S1-intyg för statligt anställda och deras familjemedlemmar följer inte myndigheten gällande regler. Det medför att personer som borde få S1-intyg riskerar att inte få det, säger Madelene Bougas Lööf.

”För att förbättra hanteringen behöver Försäkringskassan prioritera arbetet med S1-intyg högre och få ner den stora mängden pågående ärenden”, skriver ISF.

– Det behövs bland annat bättre it-system och enhetligt, lättillgängligt stöd till handläggarna. Försäkringskassan måste också tillämpa reglerna rätt och lika mellan avdelningarna. Det behövs för att Sverige och myndigheten ska fullgöra EU-uppdraget som det är tänkt, säger Madelene Bougas Lööf.

Rapportens titel: Intyg om rätt till sjukvård för utlandsboende. En granskning av Försäkringskassans hantering av S1-intyg till personer för hälso- och sjukvårdskostnader i ett annat EU/EES-land, ISF Rapport 2025:2.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
1
+1
4

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS