ANNONS

Kalmar FF-klacken
Kalmar FF-supportrar. Arkivfoto: Pierre Stjernfeldt

Så många är redo att offra en månadslön för att deras favoritlag i fotboll ska vinna något stort

ANNONS

SVERIGE

”Var fjärde svensk som håller på ett fotbollslag är villig att offra något för att deras lag ska vinna en större final eller motsvarande. Det visar en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Oddset. De riktigt passionerade fotbollsfansen är beredda att offra en månadslön eller till och med en kroppsdel”, skriver Svenska Spel i ett pressmeddelande.

”Igen visar det sig att fotboll är en av de största, om inte den största, folksporten i Sverige. 1 av 3 (31 procent) svenskar håller nämligen på ett fotbollslag enligt en ny Novus-undersökning som genomförts på uppdrag av Oddset. Syftet med undersökningen är att, i samband med Svenska Cupen-slutspelet, ta tempen på svenska fotbollsfans och se hur starkt supporterfärgerna verkligen lyser”, skriver Svenska Spel.

”Väldigt dedikerade”

”Det visar sig att många av dessa fotbollssupportrar är väldigt dedikerade. Var fjärde svensk som håller på ett fotbollslag är redo att offra för sitt lag, och de mest passionerade fotbollsfansen är beredda att offra sitt hår (9 procent), en månadslön (6 procent), en inbokad semesterresa (6 procent) eller till och med en kroppsdel (2 procent) för att deras lag ska vinna en större final eller cup/turnering”, skriver Svenska Spel.

– Engagemanget för ligafotboll pågår 24/7 365 dagar om året, och nu när Svenska Cupen drar i gång börjar supporterkänslorna blomma ut ordentligt. Nu börjar man bygga relationen med sitt lag, och nu byggs förväntningarna upp inför den stundande säsongen. Hur starka dessa supporterkänslor verkligen är ville vi djupdyka i genom denna undersökning, säger Ken Söderqvist, Brand Manager Oddset, Svenska Spel Sport & Casino.

Kan offra sin bostad

”18–34 åringarna verkar vara de mest passionerade fotbollsfansen. Bland de yngre kan 14 procent tänka sig raka av håret, 12 procent offra en månadslön, och hela 7 procent kan tänka sig offra en kroppsdel, till exempel en lilltå eller ett lillfinger. 2 procent svarar faktiskt också att de kan tänka sig offra sin bostad för sitt favoritlag”, skriver Svenska Spel.

”Över 4 av 10 svenskar är stolta supportrar som gärna visar upp att de håller på ett specifikt fotbollslag. De som är hemmahörande i norra Sverige verkar vara lite extra stolta. Där svarar nämligen 55 procent att de är stolta supportrar, jämfört med genomsnittet på 44 procent.”

”14 procent undviker dock att visa upp sina lagsympatier vid vissa tillfällen. Till exempel när man vistas i ett motståndarlags hemort, eller när man närvarar på en bortamatch. Här sticker stockholmarna ut som mest restriktiva”

”1 av 10 (10 procent) stockholmare svarar att de döljer sina lagsympatier när de vistas i ett motståndarlags hemort, jämfört med genomsnittet på 6 procent. Samma sak gäller vid närvaro på en bortamatch. Där svarar 9 procent av stockholmarna att de döljer vilket lag de håller på, mot genomsnittet på 3 procent”, skriver Svenska Spel.

”Intressant”

– Efter en lång vinter utan svensk ligafotboll tänkte vi att det måste vara helt omöjligt att hålla inne på sina rätta lagfärger. Men vi hade fel. Även om vi har massvis med stolta fotbollssupportrar där ute, så är det ett gäng som av olika anledningar inte vill visa upp sina lagsympatier. Det är intressant – och ännu mer intressant när vi nu drar i gång vår nya YouTube-serie Supporterkampen. Där får vi se om de svenska fotbollsfansen på riktigt kan dölja sina lagfärger, säger Ken Söderqvist.

Nytt tävlingsprogram med svenska fotbollssupportrar

”Oddsets nya YouTube-serie Supporterkampen har premiär idag och handlar om att supportrar till olika lag i Svenska Cupen-slutspelet ska hålla inne på sina lagfärger. Programidén är enkel: 4 deltagare samlas i en studio. Alla deltagarna håller på olika lag, och vilket lag man håller på är till för de andra supportrarna att lista ut. Serien släpps i tre avsnitt, och varje program är fyllt med en mängd utmaningar där man som supporter ska vinna olika tävlingar samtidigt som man försöker lista ut de andra supportrarnas “identitet” – och hålla sin egen hemlig. I vinstpotten ligger 10 000 kr till sin gräsrotsförening”, skriver Svenska Spel.

Så här svarade de svenska fotbollssupportrarna:

Vad skulle du vara villig att offra för att det fotbollslag du hejar på skulle vinna en större final eller cup/turnering?

  1. Din cykel – 12 %
  2. Ditt hår – 9 %
  3. En månadslön – 6 %
  4. Din dator – 6 %
  5. En inbokad semesterresa – 6 %
  6. Din TV – 5 %
  7. En kroppsdel – till exempel lillfinger/lilltå – 2 %
  8. Din bil – 1 %
  9. Din relation – 1 %
  10. Din bostad – 1 %

Finns det några tillfällen då du inte öppet visar dina sympatier till ditt favoritfotbollslag?

  • Ja, alltid – 1 %
  • Ja, för att jag skäms över det lag jag hejar på – 0 %
  • Ja, när mitt lag har förlorat en match/går dåligt i serien – 3 %
  • Ja, när jag vistas i ett motståndarlags hemmaort – 6 %
  • Ja, när jag umgås med någon som håller på ett annat lag – 3 %
  • Ja, när jag är på en bortamatch – 3 %
  • Nej, aldrig. Jag är stolt supporter av mitt lag – 44 %
  • Jag känner inget behov av att öppet visa mina lagsympatier – 39 %
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS