ANNONS

målillamotorstadion

Krönika: “Varför lyckas inte Målilla MK hålla en bra standard på sin oval?”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SPORTKRÖNIKA

Frågan man ställer sig: varför lyckas inte Målilla MK hålla en hög och bra standard på sin speedwayoval?

Jag har varit sportjournalist i 30 år och bevakat mängder med speedwaymatcher från Sveriges samtliga speedwayovaler.

Den här säsongen har jag sett två tävlingar – SM och USM/JSM. Båda från Målillaovalen.

Underhållningsmässigt har det varit två usla tävlingar på grund av en usel racingbana.

Conny Blomander. FOTO: ROBERTH WALVE

Det känns obegripligt hur Målilla MK misslyckats så kapitalt att få till ovalen så komplett oduglig – speciellt två gånger i rad.

Det har handlat om att vinna starten och sedan vitalinjenåkning, alltså innerspåret.

“Kvicksand”

Ingen vågade gå utanför innerspåret då de insåg att det var som att hamna i kvicksand.

Givetvis har SM-tävlingarna från Målilla inte varit någon propaganda för sporten, varken för tittarna/publiken eller för förarna.

Det måste vara otroligt frustrerande som förare att hamna efter i starten och veta att det är omöjligt att köra – hur skicklig och hur bra motorn än går.

Målillaovalen har aldrig varit någon av mina favoritbanor, med några undantag.

Jag kommer ihåg när Dackarna vann SM-guld i lag 2007.

Då lyckades lagledaren, Morgan Andersson, få till en riktig hemmabana med bra spår över hela banan.

Han fick mycket skit för att banan såg ut som en potatisåker.

Anledningen var att det fanns material att åka i ytterkanterna och en del håligheter som alla inte behärskade.

Idag är det mer regel än undantag att lagen/förarna vill ha sådana banor, frånsett för stora hål.

Även när GP-tävlingar har körts i Målilla har det varit bra racingbanor.

Givetvis beror banornas beskaffenhet på vem eller vilka det är som bestämmer hur de vill att de ska se ut.

Jag har flera gånger pratat med Dackarnas hemmaåkare, som klagat på att klubben inte lyckats få till just en hemmabana som förarna vill ha den.

De såg det aldrig som någon fördel att köra hemma i Målilla.

Vetlanda hade under många år en av Sveriges tråkigaste banan och som också var en start- och enspårsbana.

“Kanonbana”

Men för ett 10-tal år sedan byggde klubben om banan och doserade om kurvorna. Vips så hade Vetlanda fått till en kanonbana där det gick att åka både på innern, mitten och ytterrökare.

En riktig racingbana och bra speedway.

Vetlanda, Västervik, Kumla och Motala är mina favoritbanor och har i princip alltid bra och utslagsgivande banor.

Det gäller också Eskilstuna, Gislaved, Avesta och Hallstavik.

Även Tallhultsbanan i Hagfors är en fin racingbana.

Så frågan man ställer sig; varför lyckas inte Målilla MK hålla en hög och bra standard på sin oval?  Det har ju bevisligen fungerat vissa år.

En förklaring som valsat kring genom åren är att Målillaovalen är väldigt känslig för mycket regn och därför är svår att få till.

Men det har ju inte alltid regnat innan matcherna i Målilla.

Ni är säkert många som tittat på speedway från Polen på ESS Play. Snacka om bra banor.

Nu vill jag inte måla fan på väggen för resten av säsongen utan jag hoppas verkligen att den banansvarige och övrig banpersonal slår sina kloka huvuden ihop och får till en bra racingbanan när serien drar igång om en dryg vecka.

Dackarna börjar borta, så man har två veckor på sig att fixa en bra bana.

Jag kan inte tänka mig att Dackarnas lagledare, Peter PK Karlsson, är speciellt nöjd efter att ha sett de två finaltävlingarna.

Som lag förtjänar förarna i Dackarna en bra hemmabana, så man kan välja spår, åka parspeedway och stänga av motståndarna.

Jag har redan flaggat för Oliver Berntzon och Jacob Thorssell som två avgörande kuggar i laget.

Eftersom det körs tre nomineringsheat i år så kan duon Oliver och Jacob paråka hem jämna matcher.

Men det är flera lag som har spännande svenska åkare.

Till exempel Västervik som har den egna produkten och junioren Anton Karlsson. Anton och Linus Sundström i samma heat kan bli tungan på vågen i jämna matcher.

Upptaktsträff

Och lagledaren, Morgan Andersson, kommer att se till att Västerviksovalen blir en hemmabana som passar hemmalaget.

Lagen kan förmodligen inte räkna med att de förare som åker i Ekstraligan i Polen kommer att kunna köra speciellt många, om ens några, matcher.

* Imorgon tisdag är det dags för den officiella upptaktsträffen, en digital och TV-sänd upptaktsträff, för elitserien – BAUHAUS-ligan. Där kommer tempen att tas på lagen inför den spännande säsongen som startar den 11 augusti.

Årets upptaktsträff, med samtliga åtta lag i BAUHAUS-ligan blir en perfekt fingervisning var lagen står inför den kommande säsongen.

Sändningen startar 14.00 på Elitspeedway.com – ESS PLAY.

TEXT

Conny Blomander

conny@oskarshamns-nytt.se

www.oskarshamns-nytt.se

FOTO

Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS