ANNONS

Äldre kvinna sitter vid ett bord och räknar på sin ekonomi
Foto: Freepik

Oron för att drabbas av bedrägeri störst bland äldre

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Drygt hälften av svenskarna oroar sig inte nämnvärt för att bli utsatta för bedrägeri. Samtidigt känner fyra av tio åtminstone en viss oro, och den är större bland äldre, det visar en undersökning av Ipsos genomförd på uppdrag av Swedbank.

– Bedrägerier fortsätter att vara ett allvarligt samhällsproblem och kan skapa stort ekonomisk lidande för den enskilde. I äldre grupper är oron för att drabbas större samtidigt som tilltron till den egna förmågan att skydda sig lägre, säger Björn Johansson, Head of Fraud Prevention, Swedbank.

Kortbedrägerier oroar

Oron är störst för kortbedrägerier och identitetsstöld medan den är låg för romansbedrägerier och investeringsbedrägerier.

– Oron är klart lägre för de bedrägerityper som bygger på interaktion med bedragaren och där individen är den svaga länken, säger Björn Johansson. 

Tilltro till egen förmåga, trots bristande kunskap

Många känner sig ändå väl förberedda att hantera risken att drabbas. Hela 85 procent av de tillfrågade känner sig något säkra på sin förmåga att känna igen och undvika att utsättas för bedrägeri. Samtidigt tyder undersökningen på att kunskapen är bristfällig; uppemot två av fem personer kan inte spontant namnge någon form av bedrägeri.

– Hela samhället måste sluta upp för att bygga starka skyddsvallar, säger Björn Johansson. Vi och andra banker jobbar tillsammans med myndigheterna för att sprida kunskap i frågan. Dessutom har vi utvecklat verktyg för att kunderna ska kunna skydda sig bättre.

Så kan du skydda dig

Att ha kortet stängt för internetköp när man inte använder det, använda sparkonto med fördröjda uttag eller sänka gränserna för överföringar är exempel på metoder som kan öka skyddet när bedragare försöker stressa fram misstag.

– Ytterst behöver kunderna vara medvetna, vaksamma och lite skeptiska, säger Björn Johansson. 

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS