ANNONS

Anton Sejnehed (S), ordförande för Socialdemokraterna i Oskarshamns kommun och ordförande i bildningsnämnden i Oskarshamns kommun.
Anton Sejnehed (S), ordförande för Socialdemokraterna i Oskarshamns kommun och ordförande i bildningsnämnden i Oskarshamns kommun. Arkivfoto: Peter A Rosén

Flicka har självmordstankar: Så ser Anton Sejnehed (S) på mobbningsproblemen i skolan

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMNS KOMMUN

På torsdagen skrev ON om en skolflicka i Oskarshamns kommun som har långt gångna självmordstankar på grund av att hon blir mobbad i skolan. Läs hela artikeln här.

Enligt pappan har mobbningen pågått under drygt 1,5 års tid och han säger att skolledningen inte har upprättat någon åtgärdsplan.

Makthavarna kan inte kommentera enskilda fall, men hur jobbar skolor i kommunen, generellt sett, med mobbningsproblematik?

Vidtas inte åtgärder omgående?

Politikerna är ytterst ansvariga, hur kan skolor bli bättre på att eliminera mobbning?

Vi ställer frågorna till bildningsnämndens ordförande Anton Sejnehed (S).

Han svarar så här via e-post på fredagen:

“Barn och elevers mående i förskola och skola är viktigt för oss. Mobbning är och ska aldrig vara accepterat i våra verksamheter. Dialogen mellan verksamheten, vårdnadshavarna och barn/eleven är mycket viktig så att man tillsammans kan finna lösningar på det som sker. Tillsammans behöver man analysera om det finns särskilda situationer eller platser där olika saker sker. Det kan till exempel handla om att man på en viss plats eller vid en viss tidpunkt behöver ha högre vuxennärvaro. En förskola och skola ska vidta insatser och åtgärder för att alla barn och elever ska vara trygga i verksamheten.”

“Vi följer dessa frågor löpande som huvudman för utbildningarna.

Nämnden får vid varje sammanträde information om:

· Antalet ärenden som handlar om kränkande behandling, misstänkt utsatthet, diskriminering och liknande.

· Antalet elever med problematisk skolfrånvaro

· Eventuella avstängningsbeslut i grundskola och gymnasium.

· Klagomål mot förskola och skola.

“Nämndens presidium har, i stort sett vid varje möte, en förskola eller skola närvarande för att prata om sitt förebyggande och främjande arbete i verksamheterna. Vid dessa tillfällen pratar vi också om det finns några enskilda barn och elever där verksamheten behöver mer stöttning och stöd från huvudmannen. Det kan handla om strukturella förutsättningar, men också om insatser för den enskilda individen. Det finns också en rutin för klagomål för utbildningen som nämnden har fastställt. Rutinen innebär att den som har klagomål på utbildningen bör använda sig enligt följande trappa:

· prata med berörd lärare

· prata med rektor/biträdande rektor

· prata med verksamhetschef

· prata med skolchef

· prata med nämndens ordförande”, skriver Anton Sejnehed.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
2
+1
4
+1
20

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS