ANNONS

Oskarshamns sjukhus
Oskarshamns sjukhus. Foto: Peter A Rosén

Personal på Oskarshamns sjukhus: “Respektlöst”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Fokusera på problemen – inte på avsändaren.

Vi som arbetar på Oskarshamns sjukhus har valt att skriva dessa insändare för att belysa allvarliga problem som påverkar arbetsmiljön, ledarskapet och verksamhetens framtid. Trots att vi tydligt lyfter fram dessa frågor, verkar ledningen vara mer intresserad av att ta reda på vem som skriver insändarna än att faktiskt ta itu med de problem vi pekar på.

“Verklighetsfrånvänt”

Låt oss vara tydliga: vem som skriver dessa insändare är inte det relevanta. Det relevanta är innehållet – de konkreta och välgrundade problem som gång på gång har lyfts fram. Problem som hög personalomsättning, bristande arbetsmiljö och en förtroendekris som genomsyrar organisationen. Att försöka flytta fokus från sakfrågorna till avsändarna är inte bara verklighetsfrånvänt, det är också respektlöst mot alla som drabbas av dessa problem.

Vi är personal från olika delar av sjukhuset som medverkar i dessa insändare. Vi har insyn i sjukhusets verksamhet från topp till tå, och våra vittnesmål baseras på den vardag vi upplever och de brister vi ser. Anledningen till att vi skriver anonymt är att vi vet hur kritik hanteras av ledningen. Istället för att mötas med en vilja att lösa problemen, riskerar den som uttrycker kritik att bli ifrågasatt eller marginaliserad.

Detta skapar en tystnadskultur som är både destruktiv och farlig.

Sjukhusledningen borde istället ställa sig frågan: varför känner så många medarbetare att de måste skriva anonyma insändare för att få sin röst hörd? Varför väljer ledningen att fokusera på avsändarna istället för att ta tag i de problem som påverkar sjukhuset, personalen och patienterna?

“Dags för en förändring”

Det är dags för en förändring. Ledningen måste ta ansvar för att lyssna på den kritik som framförs och börja agera på de problem som belyses. Oskarshamns sjukhus har potential att återigen bli en arbetsplats att vara stolt över, men det kräver ett ledarskap som vågar möta verkligheten istället för att försöka tysta dem som pekar på bristerna.

Vi som skriver dessa insändare gör det för att vi bryr oss om sjukhuset och dess framtid. Vi hoppas innerligt att ledningen snart börjar göra detsamma.

Personal på Oskarshamns sjukhus

+1
133
+1
27
+1
1
+1
1
+1
2
+1
5

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS