SVERIGE
Alla svenska hushåll får i dagarna den uppdaterade broschyren Om krisen eller kriget kommer från MSB. En färsk Sifo-undersökning från förvaringsföretaget Elfa visar att över 3 miljoner svenskar har förberett sig på något sätt för kris, krig eller andra katastrofer.
Över 3 miljoner svenskar förbereder sig för kris, krig eller andra katastrofer. Av dessa har cirka 700 000 grundläggande förnödenheter och följer prepper-råd, medan 1,54 miljoner har börjat förbereda sig utifrån broschyren Om krisen eller kriget kommer. Samtidigt uppger en fjärdedel – 1,4 miljoner – att de inte ser något behov av att förbereda sig alls.
– En effektiv förvaringsstrategi kan vara avgörande för hur väl förberedd man är inför oväntade situationer. Det är klokt att gå igenom vad man har hemma, se vad som kan sparas och identifiera sådant som tar onödig plats, säger Christine Dalman, förvaringsexpert på Elfa, i en kommenterar.
Med detta visar siffrorna en ökad medvetenhet om vikten av beredskap, även om omfattande prepping är sällsynt.
Svenskarnas förberedelser
Så många svenskar (18-79 år) preppar för kris, krig eller jordens undergång:
Svenskarnas förberedelser | Procent | Uppskattning personer |
---|---|---|
Jag har en fullt utrustad bunker eller säker plats med långsiktiga förnödenheter. | 0% | 0 |
Jag har ett lager med mat, vatten, och andra nödvändigheter som räcker i flera månader. | 5% | 350 000 |
Jag har en plan och en bug-out bag redo, men mitt lager är begränsat. | 6% | 420 000 |
Jag har grundläggande förnödenheter och följer noga prepper-råd och strategier. | 10% | 700 000 |
Jag har broschyren “Om krisen eller kriget kommer” och har börjat förbereda mig därefter. | 22% | 1 540 000 |
Jag har funderat på att bli en prepper, men har ännu inte tagit några konkreta steg. | 22% | 1 540 000 |
Jag anser inte att prepping är nödvändigt och har inga särskilda förberedelser. | 20% | 1 400 000 |
Förberedd på något sätt (summering) | 47% | 3 290 000 |
Annat | 4% | 280 000 |
FAKTA / *Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Media via webbpanelen, Sifopanelen, under perioden 5-11 september 2024 och inkluderade totalt 1002 personer i åldern 18-79 år. Deltagarna valdes slumpmässigt och panelen är riksrepresentativ för Sveriges vuxna befolkning.
Våra uträkningar baseras på de data som samlats in i undersökningen och har skalats upp för att representera de cirka 7 miljoner människor i Sverige som befinner sig inom åldersgruppen 18-79 år. För varje kategori har vi beräknat andelen av befolkningen som samlar på respektive föremål och ett genomsnittligt antal objekt per person.
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.