KALMAR LÄN
”Den 12 november bad regionen om ett möte med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om Stångådals- och Tjustbanans anslutning till Ostlänken i Linköping. Nu har regionen fått ett svar: det blir inget möte”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.
”Trafikverket föreslår att våra tåg får Tannefors Norra som ny slutstation, vilket ligger hela tre kilometer från den planerade centralstationen. Andra alternativ har presenterats, men dessa skulle innebära merkostnader, förlänga resetiden och är osäkra eftersom de ännu inte har utretts närmare”, skriver S, C och V.
“Duger inte”
– Våra regionala banor och dess framtid står återigen på spel här. Invånarna i vårt län har rätt till bättre kommunikationsmöjligheter – och att regeringen inte ens bemödar sig ett möte med oss är för dåligt. Förslaget om slutstation Tannefors duger inte. Ministerns nej till vårt möte duger inte heller. Vi kommer fortsätta att kämpa för våra banor och kräva att regeringen tar sin del av ansvaret, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S) i ett uttalande.
”Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) tar sig inte tid att träffa regionen i samtal om framtiden för länets infrastruktur och dess anslutningar till resten av landets transportnät. Anledningen som anges är att planeringen är i gång och att regionen kan komma in med åsikter när Trafikverket kommit längre i sitt arbete”, skriver S, C och V.
“Slutet för våra regionala banor”
– Jag är rädd för att en utebliven anslutning till stambanan skulle innebära slutet för våra regionala banor. Detta gäller inte bara persontransporter, det drabbar också vårt näringsliv och deras godstransporter. Det är mycket vackra ord från infrastrukturministern i olika sammanhang – men vi kan ju tyvärr konstatera att det inte gäller för infrastrukturen i vårt län, där han inte ens kan bemöda sig att träffa oss för en dialog, säger Karin Helmersson (C), som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
“Fullständigt haveri”
”Om inte länets politiker lyckas övertyga regeringen och dess myndighet Trafikverket om att behålla Stångådals- och Tjustbanans anslutning till Södra stambanan blir alltså en aktiv järnväg frånkopplad stamnätet. Detta är relativt unikt”, skriver S, C och V.
– Jag vet inte om att man någonsin avkopplat ett län från en stambana. SD och regeringen säger sig ha kommit överens om att hela Sverige ska fungera. Men när staten gör en stor investering i form av Ostlänken och samtidigt skär av en del av det statliga järnvägssystemet skapas ett fullständigt haveri för det svenska transportsystemet i sin helhet och för vårt län i synnerhet, säger regionrådet Lena Granath (V).