SVERIGE
Idag genomför hundratals gymnasieelever runt om i Sverige de nationella proven digitalt för första gången. Detta är en stor förändring i skolans värld som stärker rättssäkerheten och likvärdigheten för eleverna men också förenklar arbetet för lärare på sikt.
Digitaliseringen av proven är en del av ett regeringsuppdrag till Skolverket för att bland annat ge mer rättvisa provbetyg.
– Resultaten på de nationella proven har en särskild betydelse vid betygssättning. Digitaliseringen förstärker möjligheten till mer rättvisa provbetyg eftersom elevernas svar är helt anonyma och bedöms av fler lärare än tidigare, säger Marcello Marrone, enhetschef på Skolverket och ansvarig för införandet av digitala nationella prov på myndigheten i ett pressmeddelande.
Minskar risken för spridning
De digitala nationella proven är utformade för att vara ett rättssäkert och likvärdigt verktyg i skolans betygssättning. Digitaliseringen innebär att proven inte kan spridas i förväg, vilket minskar risken för fusk och att elevernas svar blir anonyma under bedömningen, vilket ökar likvärdigheten i bedömningen. Lärarnas arbete förenklas genom att vissa delar av proven rättas automatiskt och resultaten sammanställs direkt. Skolverket samlar in resultaten automatiskt utan att skolorna behöver rapportera in resultaten.
Provplattform
Skolverkets provplattform har varit i gång sedan våren 2024, och mer än 60 000 betygsstödjande så kallade bedömningsstöd i årskurs 6 har redan genomförts och bedömts digitalt. Bedömningsstöd är prov som liknar nationella prov men erbjuds i andra ämnen och är frivilliga att använda, till skillnad från de nationella proven som är obligatoriska. I dagsläget har provtjänsten över 200 000 användare, alltså lärare och skolpersonal. De flesta av dessa användare inväntar de digitala nationella prov som ska genomföras under vårteminen 2025.
– Många skolor har arbetat hårt och målinriktat med alla förbelser. För att underlätta deras arbete erbjuder vi en bred palett av olika stöd, bland annat en webbutbildning om provplattformen, säger Marcello Marrone.
Tillgänglig och användarvänlig provplattform
Skolverket har lagt stor vikt vid att utveckla ett tillgängligt och användarvänligt elevgränssnitt i provplattformen. Designen har tagits fram och testats tillsammans med elever, både med och utan funktionsnedsättningar. Provplattformen är responsiv, användarvänlig och intuitiv för eleverna, vilket gör att de kan börja och navigera genom provet utan introduktion. Utvärderingar visar att elever tycker att provplattformen är enkel att använda.
– Vi har en fungerande provplattform, men vi kommer att fortsätta utveckla den utifrån de olika behov som skolor, lärare och elever har, säger Marcello Marrone.
Från hösten 2026 kommer vissa delar av de nationella proven att bedömas centralt, vilket ytterligare förstärker likvärdigheten i bedömningen av provresultaten.
Fakta / Digitala nationella prov
- De allra flesta delprov i årskurs 6 och 9, i gymnasieskolan, och inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå, kommer att digitaliseras. Vissa prov kommer fortsättningsvis att genomföras utanför Skolverkets provplattform, till exempel de muntliga delproven.
- För de skolor som ännu inte har de tekniska förutsättningarna på plats kommer det under en övergångsperiod att finnas ersättningsprov på papper.
- De digitala nationella proven tas fram av universitet och högskolor, i samverkan med Skolverket.
- Den 26, 27 och 28 november samt den 3 och 5 december 2024 skrivs de första digitala nationella proven. Det är proven i engelska 5 och engelska 6 samt svenska 3 och svenska som andraspråk 3 inom gymnasieskolan som är först ut.