SVERIGE
Julen behöver inte betyda ett överflöd av nyproducerade julklappar, i alla fall inte om du frågar svenskarna. För tredje året i rad undersöker Myrorna svenskarnas inställning till julklappar köpta second hand. Undersökningen visar att second hand är fortsatt poppis och växer sig starkare – svenskarna vill både ge och få julklappar som inte är nyproducerade.
Fjolårets julhandel omsatte cirka 21,5 miljarder kronor. En nedgång med 500 miljoner kronor jämfört med 2022. Men trots tappet, som förklaras av rådande ekonomi och inflation, kan man konstatera att julhandeln står sig stark och förblir årets viktigaste försäljningshögtid.
Men i takt med att svenskarna blir allt mer medvetna växer viljan om att fira en hållbar jul hos många. Så frågan är om den nedåtgående trenden bara hänger ihop med ekonomin, eller om det finns andra krafter som bidrar till att svenskarna verkar spendera mindre på julklapparna?
Tid för omtanke
För tredje året i rad har Myrorna undersökt svenskarnas inställning till att handla julklapparna second hand. Undersökningen, där 1000 svenskar tillfrågats, visar att viljan att ge bort julklappar köpta second hand är stor. Nästan 8 av 10 (76 %) vill ge bort second hand-julklappar, vilket är en ökning från i fjol där 7 av 10 (71 %) svarade likadant.
– Varje handling räknas, och julen är en tid för omtanke. Varje gång du väljer en second hand-klapp i stället för en nyproducerad är det ett klokt val. Hos oss gör det dessutom dubbelt gott. Inte bara gör du klimatet och plånboken en tjänst, utan du hjälper också de som har det extra tufft eftersom allt överskott går till Frälsningsarméns sociala arbete, säger Caroline Andermatt, vd på Myrorna.
Stark trend
Öppenheten för att köpa julklappar second hand är som störst i åldersgruppen 18–29 år. En trend som håller sig stark för tredje året i rad. Men julen handlar inte bara om att ge julklappar, utan också om att få. Så hur ställer sig svenskarna till klappar under granen som inte är nyproducerade? Positivt visar det sig. Nästan 7 av 10 (67 %) svenskar hoppas på en julklapp som inte är nyproducerad, vilket är en ökning från i fjol då 6 av 10 (60 %) svarade likadant.
– Nu är det tredje året vi undersöker den här frågan och allt pekar på att en majoritet av svenskarna faktiskt både vill ge och få julklappar köpta second hand. Dessutom är det ett roligt sätt att handla på som öppnar upp för personliga presenter. Därför vill vi på Myrorna uppmuntra alla som ska handla klappar att tänka om och köpa minst en julklapp som inte är nyproducerad i år, säger Caroline Andermatt, vd på Myrorna.
FAKTA / OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökningen är genomförd genom Norstats omnibus av undersökningsföretaget Insight Distillery på uppdrag av Myrorna. De tillfrågade är 18 år eller äldre i ett riksrepresentativt urval avseende ålder, kön och region. 1000 personer har svarat på frågeställningarna under perioden 20–36 augusti 2024.