SVERIGE
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU.
Intäkterna för landets morgontidningar fortsätter att minska. Sammanräknat var intäkterna 2 procent lägre under tredje kvartalet 2024 än under tredje kvartalet 2023. Försämringen beror på att annonsintäkterna minskat hela 7 procent, samtidigt är läsaraffären oförändrad.
I statistiken framträder en tydlig skillnad mellan landsorts- och storstadspress där de senare utvecklats bättre både vad gäller annons- och läsarintäkter. På totalen är därför intäkterna nästan oförändrade för storstadspress, medan de faller med 3 procent för landsortspress.
Oavbrutet i två år
Minskningen av morgonpressens annonsintäkter på 7 procent innebär i kronor räknat att dessa föll med 38,3 miljoner kronor från 529,8 MSEK till 491,5 MSEK. Nedgången för annonsaffären har därmed pågått oavbrutet i två hela år, om man utgår från rullande 12-månadsperioder.
Jämfört med tredje kvartalet 2023 ökade de totala läsarintäkterna med 3,4 MSEK till 1568,1 MSEK under tredje kvartalet 2024. Konsumentintäkterna har därmed ökat varje kvartal under det senaste året. Det har dock varit marginella ökningar som inte kunnat kompensera för den kraftiga nedgången i annonsintäkter.
Fortsätter att minska
Räknat från hösten 2022 har läsarintäkterna ökat med 2 procent medan annonsintäkterna minskat med hela 20 procent. Summerat innebär det att intäkterna för morgonpressen är 5 procent lägre nu än under tredje kvartalet 2022. Under dessa två år har samtidigt prisnivån i samhället i stort ökat med 10 procent vilket från kostnadssidan försämrat branschens lönsamhet.
“Morgonpressens intäkter fortsätter minska. På två år har de fallit med 5 procent, vilket beror på att annonsintäkterna fallit brant. Samtidigt har prisnivån i Sverige ökat med 10 procent, vilket gör att branschens marginaler klämts ihop även från kostnadssidan. Att situationen för många tidningshus är ansträngd är därför lätt att förstå”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.